Inktspotprijs 2016 voor Peter van Straaten

Inktspotprijs 2016 voor Peter van Straaten

490
DELEN
Peter van Straaten

De Inktpotprijs 2016 is gewonnen door Peter van Straaten, met zijn tekening ‘Vluchtelingen’. Het is de vijfde maal dat Peter van Straaten de Inktspotprijs wint – nooit eerder won iemand zo vaak deze prestigieuze prijs voor de beste politieke tekening van het jaar. De winnende tekening verscheen op 3 november 2015 in de Volkskrant.

Peter van Straaten (81) kon zelf niet bij de prijsuitreiking aanwezig zijn – zijn gezondheid laat dat helaas niet meer toe. Enkele dagen na de jurering (medio augustus) overhandigde Saskia van Loenen, voorzitter van stichting Pers & Prent, hem thuis op zijn zonnige balkon alvast bloemen en het bronzen beeldje van het duiveltje op de inktpot. Van Straaten was zeer vereerd met het winnen van de prijs.

Inktspotprijs 2016

Uit het juryrapport, tijdens de prijsuitreiking voorgedragen door juryvoorzitter Theodor Holman:
“Dit vonden we meteen een uitzonderlijke tekening.
De tekening is onmiddellijk veelzeggend, direct komisch en uiteraard zagen we het handschrift van een meester. De schoonheid van deze spotprent zit hem in alles wat er juist wordt verzwegen en wat niet is getekend. Er wordt een gesprek gesuggereerd om die ene zin heen die de tekenaar wel citeert. Het is een alledaags tafereel. Hier zien we onze buurvrouwen, maar de winnaar heeft iets anders gezien en gehoord. Deze tekening schrijnt. Deze tekening doet pijn. Deze tekening zegt namelijk iets over ons; hij laat ons lachen en ons schamen tegelijk.”

De tweede prijs ging naar de Vlaming Geinz, pseudoniem Frits Deblieck, met zijn tekening ‘Brussel’. De derde prijs werd gewonnen door Cortés, met zijn tekening ‘Wir, Schafe…’.

Verder waren er nog eervolle vermeldingen voor Ruben Oppenheimer (‘Merkel Cabaret. Wir schaffen das!’), Marijn (‘de eeuwige voetbalvelden’) en Peter de Wit met zijn Sigmund (‘Plastic tasjes’; de tekening waar de jury “het hardst om moest lachen”).

De jury wisselt jaarlijks en bestond dit jaar uit Theodor Holman, Dominique van der Heyde en Ionica Smeets.

Foto: stichting Pers & Prent