Inktspotprijs 2017 voor Fokke en Sukke

Inktspotprijs 2017 voor Fokke en Sukke

1140
DELEN

De Inktspotprijs 2017 is gewonnen door John Reid, Bastiaan Geleijnse en Jean-Marc van Tol, met de cartoon ‘Aanslagen’ van Fokke & Sukke. De winnende tekening verscheen op 28 juli 2016 in NRC Next en NRC Handelsblad.
Het is de eerste maal dat ‘Fokke & Sukke’ de Inktspotprijs wint. Uit handen van juryvoorzitter Claudia de Breij ontvingen de makers bloemen en een bronzen beeldje (een duiveltje op een inktpotje).

 

Inktspotprijs Fokke en Sukke
Uit het juryrapport, tijdens de prijsuitreiking voorgedragen door Claudia de Breij:
“Goed zijn is leuk, goed blijven is kunst. Reid, Geleijnse & Van Tol verstaan die als geen ander. Na een vliegende carrièrestart als die drie brutale grappige jongens uit de Propria Cures-hoek, had het ook heel anders kunnen aflopen. Ze hadden achterover kunnen gaan leunen, tevreden met hun succes, bezadigd. Niets is minder waar. De werklust van Jean-Marc en zijn kompanen is indrukwekkend en het maakplezier spat ervan af.
Waarom ‘Aanslagen’ zo goed is? Deze prent gaat de mening voorbij en laat het doordenken over aan de kijker. De vermoeidheid die we ervaren bij het nieuws over alweer een aanslag, de twijfel over of we het nu veel of weinig aandacht moeten geven ‘anders winnen de terroristen’ en vooral onze eigen onthechtheid van het nieuws worden hier allemaal in een goeie grap gevat.
Dat doen Reid, Geleijnse en Van Tol nu al jaren op bijzonder hoog niveau, en het is de jury dan ook een eer en een genoegen hen te belonen met de Inktspotprijs 2017.”

jos collignon
De tweede prijs is voor Jos Collignon

De tweede prijs ging naar Jos Collignon, met zijn tekening ‘Succes voor DENK’, verschenen in de Volkskrant op 18 maart 2017. De derde prijs werd gewonnen door tekenaarscollectief Gorilla met de tekening ‘A typecast for Donald Trump’, op 13 oktober2016 in De Groene Amsterdammer.

Plek drie: Gorilla

Dan waren er ook nog eervolle vermeldingen voor Tom Janssen(‘Poetin beïnvloedt verkiezingen USA’), Joep Bertrams (‘De ontdekking van de verpleeghuiszorg’), Marijn (‘Social media’) en Cortés (‘Een band met terreur’). Deze laatste tekening (een autoband met opdruk ‘Allahu Akbar’ en de bebloede afdruk op straat ‘Nothing to do with islam’) werd later op verzoek van Claudia de Breij alsnog toegevoegd aan de zes winnende tekeningen. De Breij hierover: “In deze prent zie ik een werkelijkheid weergegeven die ik liever niet zo zie. Toch bleef ik eraan denken, de weken na het juryberaad. Want ja, beide kreten vallen, net als in deze prent, maar al te vaak in dezelfde context. Dat maakt dit een ijzersterke prent. Het gaat niet om wat ik wil zien, of wil geloven, of wil vinden; wat Cortés hier messcherp aantoont is dat er twee werkelijkheden naast elkaar bestaan, en dat dat bloederig schrijnt. De prent is zelfs zo sterk dat ik mijn mening loslaat en alleen nog maar kijk, zonder direct zelf zo nodig iets te moeten vinden. (…) Dat verdient een eervolle vermelding tijdens de uitreiking van de Inktspotprijs omdat dat is wat onze tekenaars zo onmisbaar maakt in het democratisch proces: we schieten er niet zoveel mee op elkaars ideeën bij voorbaat bot af te wijzen. We moeten elkaar niet bot maken, maar scherp houden.”
Het boek was ten tijde van deze laatste toevoeging echter al gedrukt; daarin staan dus slechts zes tekeningen genoemd als winnaar, in plaats van de uiteindelijke zeven.

Voor het complete juryrapport klik HIER. De jury wisselt jaarlijks en bestond dit jaar uit cabaretier, liedjesschrijver en tv- en radiomaker Claudia de Breij, politiek verslaggever Joost Vullings en hoofdredacteur van VICE Casper Sikkema, namens organisator Pers en Prent.