Het gevoelige Angelus intrigeert nog steeds

227

Angelus coverEen midlifecrises. Het overkomt mannen van een jaar of veertig. Twijfel, teleurstelling. Dat soort dingen. In Angelus ontmoeten we Clovis. Een suffe vertegenwoordiger die er middenin zit. Hij koopt zijn onzekerheid echter niet af met een foute cabrio, maar wordt onbedoeld getroffen door de kunst.

Clovis, keurig getrouwd, vader van twee jongens, tippelt als een grijze muis de seizoenen door. Vooral niet opvallen. Het leven overkomt hem. De klik met zijn gezin is hij al lang geleden kwijtgeraakt. Het ogenschijnlijk eenvoudige Angelus, een olieverfschilderij van Millet uit 1857 ziet hij tijdens een bezoek aan het d’Orsay in Parijs. In een opvlieging bezoekt hij sinds jaren weer een museum en raakt zo verslingerd aan het kunstwerk over de twee biddende boeren.

Gevoelens

Alles wil hij er over weten. Het maakt ongekende gevoelens los bij de man die liever verdringt dan onder ogen ziet. En, zo ontdekt Clovis, hij is de enige niet. Ook Dali was gefascineerd door de Franse schilder en liet zich er rechtstreeks door inspireren in tal van werken. Wat is het verband? Langzaam maar zeker beseft Clovis dat het Angelus niet zozeer om de religieuze voorstelling gaat (Millet was geen kerkganger), maar om een jeugdherinnering. En hoe zit het met het mysterieuze aardappelmandje?

angelus_millet_dali

Kleur bekennen
Tijdens het spitten in zijn verleden ontmoet hij de spannende lerares van zijn zoontje. Ze doceert plastische kunst en heeft contacten die hem verder helpen om de geheimen rond het kunstwerk te ontrafelen. Ondertussen laaien er ook primitievere gevoelens op bij Clovis. Hij beseft dat er gekozen moet worden. Voor zichzelf, of voor zijn omgeving. Tegelijkertijd gaat zijn eigen beerput open en kan hij geen mooi weer meer spelen. Hij moet kleur bekennen.

Angelus footer

Geslaagd
Angelus is een gevoelig, eerlijk en soms pijnlijk boek geworden. De verschillende verhaallijnen lopen knap in elkaar over. Een gelaagde én geslaagde vertelling over een verborgen geschiedenis en daaruit voortvloeiende ontwikkelingen. En dan ook nog eens schitterend getekend en ingekleurd. Dit is weer zo’n heerlijk boek dat je meegeeft aan iemand die niet bekend is met moderne stripalbums. Om hem voor altijd te vangen. Chapeau. De volle mep. *****

Tekenaars: Homs & Giroud
ISBN: 9789031432479
Uitgever: Dupuis