Asterios Polyp. Meesterwerk.

Asterios Polyp. Meesterwerk.

410

Op sommige dingen zit iedereen tegen beter weten in te wachten. Zonder dat je daadwerkelijk verwacht dat het ooit gaat gebeuren. Wereldvrede, buitenaards leven of een nieuwe regering voor België.

Zo circuleerden er ook al tijden geruchten over een wel heel bijzonder boek: De Ultieme Graphic Novel… Zou deze daadwerkelijk bestaan?

Uitgeverij Oog en Blik heeft Nederland iets gegeven om over na te praten: de vertaling van Asterios Polyp. Het langbeloofde magnum opus van grootmeester David Mazzucchelli. Nu ben ik niet geheel objectief in dezen. Hij illustreerde namelijk mijn favoriete klassieker: Batman – Year One, het werk dat geschreven werd door Frank Miller. Nooit eerder maakte deze kunstenaar zelf een boek. In de zin dat ook de tekst van zijn hand afkomstig was. Daar is nu verandering in gekomen.

Asterios Polyp striptip
Asterios Polyp vlucht samen met zijn doodgeboren tweelingbroer met de metro New York uit

Levenslied

Hoofdpersoon Asterios Polyp is architect. Hij gelooft in de rede, in evenwicht, symmetrie en noodzaak. Al het andere is decoratie. Hij heeft een uitstekende reputatie, gebaseerd op geniale ontwerpen (die echter nooit zijn gerealiseerd). Dit heeft hem een baan als docent opgeleverd. Op het eerste gezicht heeft hij het dus prima voor elkaar. De dames staan voor hem in de rij, wat wil een man nog meer?

Dan gaat tijdens een onweersbui zijn appartement in vlammen op. Hij vlucht met slechts zijn geld, aansteker, horloge en Zwitsers zakmes zijn huis uit. In de stromende regen kijkt hij hoe zijn bezittingen in as opgaan. En daarmee feitelijk zijn oude leventje, want hij besluit in een opwelling New York te verruilen voor het platteland. Vanaf dat moment ontdekt de lezer stap-voor-stap via flashbacks de verborgen geschiedenis van Asterios. Zijn gestrandde huwelijk met de kunstenares Hana is de rode draad die alle gedachten aaneenrijgt. Ondertussen voert Asterios dialogen met zijn doodgeboren tweelingbroer, die tevens als verteller fungeert. Een gelaagd verhaal op niveau.

Elementair

Het is overduidelijk dat Mazzucchelli in eerste instantie een graficus is. Alles is elementair en dient het beeld. Neem het kleurgebruik. Alleen de vier drukkleuren cyaan (blauw), magenta (rood), geel en zwart worden gebruikt. De kubus en cirkel spelen als vorm een centrale rol. Zelfs over de plaatsing van de afbeeldingsvakken is pagina na pagina goed nagedacht. Soms keurig op een rij. Vaak ook schijnbaar lukraak op de bladzijde geplaatst. Met veel functioneel wit. Maar altijd in balans.
Uniek
Daarnaast heeft bijna ieder hoofdstuk en karakter iets unieks. De kleur, lijn of zelfs het lettertype van de praatwolk. Ieder element ondersteunt het hoofdthema: beeld. Het communiceren in deze…beeldtaal is in het begin even wennen. Maar geeft het boek gaandeweg een extra dimensie. Je ziet bijvoorbeeld verschillende personen op een feestje. Alle karakters zijn in een andere stijl getekend. Zonder alinea’s tekst te wijden aan het individu krijg je automatisch, in een flits eigenlijk, een helder beeld van de persoonlijkheden.

Genot
Het boek is een genot voor oog en geest. Het ontving niet zomaar een Eisner-award. Letterlijk zwaarlijvig, met 344 pagina’s en een harde kaft. het artwork is fenomenaal. Het lijnenspel uniek. Dat moet je simpelweg ervaren. Niet eenmaal, niet tweemaal. Maar keer-op-keer herlezen tot je alle details tot je hebt genomen. Maak daarna een diepe buiging voor het meesterschap van Mazzucchelli. Hij maakte hem. De ultieme graphic novel bestaat.

Auteur: David Mazzucchelli

Uitgeverij: Oog & Blik / De Bezige Bij

344 pagina’s / €39,90