Baby’s in Black

Baby’s in Black

251

Het is voor jongeren haast niet voor te stellen, maar ooit waren The Beatles een paar onbekende pubers met een gitaar en drumstel. Aan het begin van hun korte maar intensieve carrière gaan ze op een Duits avontuur en werden geboekt in een dubieuze Hamburgse kelderkroeg.

Daar transformeren ze van stijve Britse harken in dé sensatie van de Reeperbahn. Hun muziek is een culturele revolutie die ontketent wordt op het rokerige podium van de St. Pauli. Tussen het publiek staat fotografe Astrid Kirchherr, meegevoerd door haar kersverse ex-vriendje Klaus, die wild van enthousiasme is. Ze valt als een blok voor de mysterieuze man met de zonnebril: Stuart Sutcliffe. De eerste bassist van de Beatles.

Oh dear, what can I do?

Klaus is kunstenaar en wil graag een albumhoes voor de band maken. De basis van een langdurig contact. Zo kan de romance tussen Stuart en de altijd in zelfgemaakte zwarte kleding gestoken Astrid opbloeien. Maar ook de overige bandleden zijn onder de indruk van het meisje. Ze rijdt in een Volkswagen Kever (Beatle) en is verantwoordelijk voor hun typische kapsel! Alles lijkt op rolletjes te lopen. De Engelse rock-’n-roll slaat in als een bom en de jonge honden spelen in steeds betere clubs. Gigs van zo’n zeven uur per avond die alleen zijn vol te houden met pillen en bier.

Naast het gitaarspelen schildert Sutcliffe graag en krijgt daarom een beurs van de kunstacademie in Hamburg. Tegelijkertijd creëert hij daardoor echter een steeds grotere kloof tussen hem en de rest van de groep. Zeker als hij bij zijn geliefde intrekt. Niet echt rock-’n-roll natuurlijk.

She thinks of him and so she dresses in black

Na de opname van hun eerste studioplaat besluiten George, Paul en John terug naar Liverpool te gaan. Sutcliffe blijft achter bij Kirchherr maar de roze wolk is verder gedreven. Stuarts schilderijen worden steeds beter maar hij heeft veel last van zijn maag en constant hoofdpijn. De dokters weten geen raad. Totaal onverwachts stort hij tijdens een feestje in elkaar en bezwijkt aan een hersenbloeding. Hij werd 21 jaar.

And though he’ll never come back, she’s dressed in black

Tekenaar Arne Bellstorf gunt ons een zeer persoonlijk kijkje achter de schermen bij de legendarische popgroep. Of nee, dat is niet juist. Het hele boek staat in het teken van de dramatische liefdesgeschiedenis tussen Stuart en Astrid. De Beatles spelen haast een bijrol. Misschien dat Bellstorf hen daarom niet super herkenbaar maakte om zo het stuk beter uit te lichten. De persoonlijke gesprekken met Kirchherr heeft hij met potlood opgetekend. Uiteraard geheel in stijl, enkel zwart-wit. Het lijkt soms haast eenvoudig, maar zo simpel is het natuurlijk nooit. Met name het laatste deel is ronduit ontroerend. Een aantal ‘stille pagina’s’ (wel tekstballonnen, geen tekst) lang proef je het verdriet en begrijp je de emotie.

Oh dear, what can I do?

De kenners vermoeden dat Baby’s in Black door de Beatles is opgedragen aan het verdriet van Astrid Kirchherr. Sommigen vinden het geen liefdesliedje. Na deze graphic novel weet je wel beter.

Auteur: Arne Bellstorf