Crumb’s Complete Record Cover Collection

289

door: Jeroen

Ooit was Robert Crumb de grondlegger van een heel nieuwe genre: underground. Dat ooit, was in de hoogtijdagen van de LP. Je weet wel: zo’n prachtige, diepzwart glanzende schijf. Gestoken in een vierkante kartonnen hoes. Vaak simpelweg voorzien van een foto van de uitvoerend artiest. Maar gelukkig ook met grote regelmaat een kunstzinnige publiekstrekker. Crumb illustreerde talloze platenhoezen. Dit was geen toeval. Hij zong en speelde banjo in zijn eigen band en kende het wereldje goed.

Het bekendste voorbeeld bij het grote publiek is het album Cheap Thrills van Janis Joplin. Notabene de oorspronkelijke backcover (zie filmpje). Ieder liedje kwam als aparte tekening terug op de hoes. De stijl is cartoonesk, met een flinke scheut underground. Van dat grove, vaak platvloerse. Ontstaan in een wilde periode doordrenkt met LSD. Precies de reden waarom dit soort tekeningen en comics niet verkocht werden. Tenminste, niet door de reguliere Amerikaanse boekhandels  in de begin van Crumbs carriere. In Nederland kennen we de underground met name dankzij Peter Pontiac. Zijn onlangs verschenen Rhythm bevat werk dat overduidelijk geïnspireerd is door de inmiddels in Frankrijk wonende Amerikaan.

[vsw id=”fm3Cgj61rRs” source=”youtube” width=”600″ height=”437″ autoplay=”no”]

Crumbs vakmanschap werd snel opgepikt door de muziekindustrie. Hij tekende niet alleen underground maar ook klassieke blues en jazz pareltjes. Talloze platen gingen over de toonbank in zijn unieke jasjes. Daarnaast sneuvelden er de nodige ontwerpen. Welke dit zijn is terug te vinden in deze magnifieke collectie. Hoewel de titel van dit prachtig vormgegeven naslagwerk (precies een LP) beweert een complete collectie te zijn, rept het voorwoord over nog veel meer onbekend werk. Er is gewoon teveel om ineens uit te geven. Dit verzamelde werk is het cv van een groot kunstenaar. Als Crumb zou moeten solliciteren naar de functie van legendarisch illustrator, is dit zijn portfolio. Totaal overbodig natuurlijk. Hij is al lang de baas.

Auteur: Robert Crumb

112 pagina’s / €24,90

The Complete Record Cover Collection morgen al in huis? Bestel hem hier en hij wordt gratis thuisbezorgd én ingepakt!