Cowboy Henk

Cowboy Henk

334

cowboyhenk_coverBeschikt u over een grote leestafel? Of zeer ruime boekenkast? Wezenlijke zaken om te controleren voordat u verder leest. Het stripduo Kamagurka en Herr Seele heeft namelijk een nogal omvangrijk boek samengesteld over de opmerkelijke carrière van hun held Cowboy Henk.

Dertig jaar
Het betreft een overzicht vanaf de allereerste afleveringen in de Vlaamse kwaliteitskrant De Morgen, tot die in Humo werden geplaatst in 2011. Een indrukwekkende periode van dertig jaar. En daarom verdient deze cultfiguur zijn eigen standaardwerk. Er wordt natuurlijk begonnen met de legendarische Meneerke Plagiaat. Een stripfiguur die zijn eigen stripfiguur bedenkt :). Als reactie op Zorro lanceert hij Cowboy Henk. Met de typische gele kuif, de brede borst en volslagen krankzinnige avonturen.

Gestileerd
cowboyhenk_paginaMooi om te zien is de ontwikkeling in tekenstijl. Van haast kinderlijk en ‘onaf’ tot zorgvuldig en gestileerd. Van steevast zwart-wit, naar helder gekleurde avonturen. De grappen zijn altijd rauw, bizar en straight. Hoewel, ook wel eens gay. Het fysieke boek is precies zoals het hoort te zijn. We hoorden stemmen over een slechte papierkwaliteit. Maar hier is veel beter nagedacht dan men waarschijnlijk vermoedt. Alles in het kader van de held.

Enorm
Een groot, indrukwekkend voorkomen. Inclusief chique gestanst hoofdpersonage. Het lijkt zware kost. Verpakt in een hardcover van 38×30 cm (formaatje tabloidkrant!). De 320 pagina’s hebben gestapeld 5 cm in de hoogte nodig. Wanneer je de grote cover openslaat en de wereld van Cowboy Henk binnenstapt, zien we de stroken afgedrukt staan op eenvoudig, iets grove kwaliteit papier, wat het geheel juist een retro uitstraling geeft. Maar het belangrijkste is dat tekenaar Seele dit zware papier gewoon het mooiste vindt. Voor de zuurpruim: nee het is geen elegant, glossy papier. Maar zou dat passen bij een grofgebekte, platte hork? Je moet niet altijd alles mooier willen doen voorkomen dan het is… Nogmaals een waarschuwing: je vermaakt je hier kostelijk mee, maar het heeft wel de ruimte nodig.

Tekenaars: Kamagurka en Herr Seele
Uitgever: De Bezige Bij
320 pagina’s / €34,95 / hardcover