Dandy Van Raffe doet het Zonder filter

Dandy Van Raffe doet het Zonder filter

288

zonder-filterkopie-coverZonder filter is een ‘beeldungsroman’. Nadat een student door zijn geliefde is verlaten – ze vertrekt naar Italië –, begint hij aan een lange reis, zij het niet fysiek, maar in gedachten. Aangezien zijn geliefde hem verliet, concludeert de jonge man dat hij iets moet veranderen en hij besluit een metamorfose te ondergaan. Hij verandert zijn imago radicaal en wordt een dandy.

Hij slaagt erin dit zo nauwgezet door te voeren dat het hem tot waanzin drijft. Raffes kleurgebruik en de diepere lagen in dit verhaal maken deze vertelling levensecht.

Raffe
Robert van Raffe (1982) is ontwerper, stripmaker en student filosofie. In 2005 studeerde hij af aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Van Raffe publiceerde zijn strips onder meer in Passionate, nrc.next, Zone 5300, Algemeen Dagblad en Eisner. Ook gaf hij een aantal strips uit in eigen beheer. Als dandy-expert sprak hij onder meer op Manuscripta, Lezersfeest, IMG-festival en Denkcafé.

zonder-filter-28-29

Dandy
Een dandy. Hoe word je dat, en waarom? Wat is het? Dit valt alleen te ontdekken als je Zonder filter inhaleert. Natuurlijk, we kennen Couperus en Oscar Wilde. Maar het proces, de wording is schitterend om pagina voor pagina te volgen. Bladzijdes die doordrenkt zijn met gepassioneerd artwork en heerlijke humor, die varieren van plat (‘hou je muil, kutstudent’) tot iets verfijnder. Behalve Raffes eigen reis krijgen we ook een historisch overzicht van het Dandyisme en talrijke verwijzingen naar de Griekse mythologie.

Deze beeldroman is een rijk boek. Vol met kunst, met ironie en zelfspot. Geraffineerd (what’s in a name) en explosief, eerlijk over een uiteindelijk zorgvuldig bedacht imago… Koopt allen. Dit móet op tafel liggen. *****

Tekenaar: Robert van Raffe
Uitgever: Oog & Blik | De Bezige Bij
208 pagina’s / €24,90 / paperback