De arabier van de toekomst

De arabier van de toekomst

606

De Arabier van de toekomst is het eerste deel van de autobiografie van Riad Sattouf. Als zoon van een Syrische vader en een Franse moeder leeft hij afwisselend in verschillende Arabische landen en in Frankrijk. De werelden waarin de kleine Riad zich in moest aanpassen liggen ver uit elkaar. Tegen deze achtergrond steekt de flexibiliteit van het kind des te beter af.

Vader
Een flexibiliteit die hij ook moet hebben ten opzichte van zijn vader. Als er één figuur in dit boek boeit dan is het de vader wel. Als verantwoordelijke voor de multiculturele invloeden in zijn gezin doet hij verwoede pogingen de beide werelden in zichzelf te verenigen. Dat maakt hem onnavolgbaar en toch ook aandoenlijk.  Bij hem is voortdurend de strijd te zien tussen de waarden en normen die zijn jeugd bepaalden, de kracht van de familiebanden en de ambitie van het persoonlijk leven.
In deze autobiografie is het deze vader die het meest voor het voetlicht komt.

pag103

Moeder??
Hoe jammer is het dan dat moeder niet hetzelfde lot beschoren is. Is zij niet belangrijk in de jonge jaren van de schrijver? Dat kan bijna niet het geval zijn als je leest dat hij hele dagen met haar heeft doorgebracht. Ik heb het als een gemis ervaren dat de persoonlijkheden van de ouders niet op een gelijke wijze worden behandeld. Maar misschien komt dat nog. Dit is immers nog maar het eerste deel.

pag107

Midden Oosten
Volgens een reclametekst over dit boek schetst dit werk een beeld van het Midden Oosten in de jaren tachtig. Er wordt zelfs beweerd dat de lezer op deze manier een kritisch en komisch inkijkje krijgt in de culturele achtergrond van de conflicten van vandaag.
Iedereen die het nieuws volgt of het Midden Oosten wel eens heeft bezocht weet dat deze woorden nooit bewaarheid kunnen worden. Daarvoor is het conflict in het Midden Oosten gewoonweg te complex. Wie het boek met deze verwachting koop zal van een koude kermis thuiskomen.

Persoonlijk
Wat het boek biedt is een persoonlijke herinnering aan het leven in diverse Arabische landen tijdens de jaren tachtig. Een tijd van dictaturen en sterke mannen. Maar wat het boek vooral biedt is een verhaal dat gaat over soms tegengestelde culturen en ideeën die samenkomen in één persoon.
Dat is wat mij betreft interessant genoeg om dit boek aan te schaffen.

Riad Sattouf
Riad Sattouf werd geboren in Parijs (1978) maar bracht zijn jeugd door in Algerije, Libië en Syrië. Hij had een wekelijkse strip in het Franse satirische weekblad Charlie Hebdo en publiceerde verschillende succesvolle graphic novels. Het is de tweede keer dat Sattouf de prijs voor het beste album in ontvangst mag nemen in Angoulême; in 2010 wist hij deze prijs in de wacht te slepen voor Pascal Brutal.

Tekenaar: Riad Sattouf
Vertaling: Toon Dohmen en Mariella Manfré
Uitgever: Uitgeverij De Geus