De Drinker: want ik heb drank en drugs

De Drinker: want ik heb drank en drugs

615
de drinker

In De Drinker vertelt Jakob Hinrichs over de tragische laatste jaren van schrijver Hans Fallada. En over de meest voorkomende verslavingen van de moderne tijd: drank en drugs.

de drinkerTekenaar Jakob Hinrichs kreeg van zijn uitgever oorspronkelijk de opdracht om enkel de roman De Drinker te visualiseren tot graphic novel. Hij begon enthousiast, maar kwam na een paar pagina’s al tot de conclusie dat hij op de verkeerde weg zat. Het verhaal was te veel gescript. Hoofdpersoon Erwin Sommer was flets, de ondergang dankzij de fles ging veel te snel. Daarom verdiepte hij zich uitgebreid in de schrijver zelf. Hij las over Hans Fallada, gevierd schrijver in het Duitsland van de jaren dertig van de vorige eeuw.

De auteur van Alleen in Berlijn en andere literaire meesterwerken ging langzaam te gronde aan zijn hang naar drank en morfine. Nadat hij in een dronken bui op zijn ex-vrouw schiet, belandt hij in de gevangenis. Daar schrijft hij zijn meest persoonlijke roman. Dan pas krijgt De Drinker zijn geteisterde gezicht.

Rudolf Ditzen, zoals Fallada eigenlijk heette, wordt door Jakob Hinrichs over de fictieve zakenman Erwin Sommer heen gelegd. Een gelaagd, manisch drama is het resultaat. ‘Een sluipend proces van stiekeme drankzucht die ontaardt in compleet maatschappelijk verval,’ waarschuwt de achterflap. Ik weet niet wanneer je voor het laatst flink dronken was, maar ik durf toch wel op te biechten dat er angstaanjagend herkenbare scènes voorbij trekken. Hoe verder het boek vordert, des te groter wordt het delirium. De muren staan scheef, niemand is te vertrouwen. Zwarte achtergronden, felrode en -gele kleuren die pijn doen aan je ogen schreeuwen vanaf het papier (mat, het wit gebroken).

de drinkerEen huwelijk strandt, onvermijdelijk. Een groot schrijver gaat in Nazi-Duitsland ten onder omdat hij geen grip krijgt op zijn leven, zichzelf ‘in een roes verwoest’, zoals Hinrichs het verwoordt. Hoe heftig ook, ik kon het boek onmogelijk wegleggen totdat het uit was: zo verschrikkelijk beklemmend! Vooral omdat, onder de ‘juiste’ omstandigheden, iedereen een prooi kan worden van de fles.

de drinkerWie is niet gewend om dagelijks een glaasje te genieten? Een biertje na het werk, een wijntje voor het nakende slapengaan? Ik wil dat nog geen verslaving noemen, maar heb je wel eens een weekje zonder geprobeerd? Misschien wat flauw, maar toch, vraag het je eens af. Want de heerlijke roes van een stevige neut kan gevaarlijk bevrijdend werken.

Tekeningen: Jakob Henrichs
Scenario: Hans Fallada
Vertaling: Anne Folkertsma