De hel van het Oostfront barst los

De hel van het Oostfront barst los

351

oostfront-coverDe nederlaag bij Stalingrad en de teloorgang van het zesde leger van maarschalk Paulus hebben het Duitse leger een vreselijke slag toegebracht, maar het leger leeft nog. Kessler en zijn maten zijn in het zuidwesten van Rusland naar de oever van de Don verdreven.

Daar proberen ze bij te komen van de schok die hen is toegebracht door het Rode Leger. De Sovjets lijken van de strenge winter van 1942 juist gebruikgemaakt te hebben om op krachten te komen. De daaropvolgende gevechten van begin 1943 lijken de nekslag te betekenen voor het Duitse leger aan het Oostfront, maar die gevechten zijn nog niets vergeleken met de grootste en gruwelijkste slag van de Tweede Wereldoorlog die nog gaat komen: de slag om Koersk. Daarbij zijn in een periode van slechts twee maanden meer dan twee miljoen soldaten ingezet, waarvan ruim de helft sneuvelde.

oostfront-fragment

Schitterend artwork
Wat direct opvalt als je de hardcover openslaat is dat de sterke lijn van het eerste boek naadloos wordt doorgezet. Realistisch tekenwerk (de bossen en exploderende gebouwen zijn schitterend) neemt de lezer mee in een geloofwaardig verhaal. Je gaat je identificeren met de Duitse soldaten, voelt de ijskoude lucht samen met de angst voor de brute Russen in je huid prikken. Beide kanten zijn niet vies van een potje oorlog voeren, maar wat dat op de kille grond betekent voor de gewone soldaat ontdek je hier.

De hel van het Oostfront is een reeks van vier delen. Dit tweede boek is ook te koop als combinatiepakket met het eerste album. Waar blijft deel drie? ****

Tekenaar: Olivier Speltens
Uitgever: Silvester Strips