De roemruchte helden van de Tour

De roemruchte helden van de Tour

327

heldenvandetour_cover_smallOver precies een week barst het circus weer los. Op Corsica worden drie etappes verreden voordat de mannen oversteken naar het vaste land. Tot die tijd worden we alvast opgewarmd met specials op tv, en heel veel boeken. Allemaal om de honderdste editie van de Tour de France te vieren. Wij pikken er natuurlijk de meest bijzondere uitgave uit: de graphic novel van Jan Cleijne.

De illustrator werkte een jaar lang om de 160 pagina’s af te ronden: ‘Dit boek is een ode aan de winnaars én verliezers. In tien hoofdstukken heb ik geprobeerd om met veel beeld en weinig tekst een meeslepend sfeerverslag van meer dan honderd jaar Tourgeschiedenis te maken.’

1903
Hoofdredacteur Henri Desgrange van L’Auto (het latere L’Équipe, nog altijd de grootste Franse sportkrant) bedacht een sensationele wielerwedstrijd om zijn tijdschrift te promoten. De roemruchte geschiedenis van De Ronde begint op 1 juli 1903. De allereerste etappe start in Parijs en eindigt in Lyon: 467 kilometer lang. De winnaar kwam de volgende dag pas binnen en had er 17 uur en 45 minuten over gedaan. Op een fiets van 20 kilo. Zonder versnellingen en zonder rem.

heldenvandetour_1903

Schitterende verjaardagsverhalen
Cleijne neemt je als vanzelf mee in een veelbewogen, sepia gekleurde geschiedenis. Renners die stukken afsnijden met de trein, dankzij een riante voorsprong genieten van een paar goede glazen rode wijn, of ploeteren door afschuwelijke weersomstandigheden. De meest epische verhalen worden prachtig in beeld gebracht en zijn natuurlijk schitterend verjaardagsmateriaal.

heldenvandetour_2001

Eerlijk
Naarmate de jaren vorderen komt er meer kleur in het boek. En worden de verhalen menselijker. En natuurlijk beter gedocumenteerd. Alle helden komen aan bod, waaronder Zoetemelk en Merckx. Uitgebreid worden de zware gevechten, tegen elkaar en de elementen, verbeeld. Ook voor hen die niet zo van het wielrennen zijn is dit stripboek een bijzonder toegankelijk werk.
Het voert veel te ver om al die namen te noemen. Slechts een kwam er heel bekaaid vanaf. Marco Pantani moet het met een enkele afbeelding doen. Misschien omdat er al een heel album aan het Olifantje werd gewijd? Dit wordt ruimschoots goedgemaakt met de eerlijke weergave van de dopingschandalen waarin enkel gevallen helden te bespeuren zijn.

Vakman
Het tekenwerk getuigt van het grote vakmanschap van Jan Cleijne. Het is niet eenvoudig om al die verhalen recht te doen en daarnaast aantrekkelijk op te tekenen. De lijnen zijn met veel gevoel ingekleurd in tinten die perfect passen bij de tijd waarin zich de hoofdstukken afspelen. Het boek wordt afgesloten met een vooruitblik op de honderdste editie. Hopelijk worden wij als kijkers niet teleurgesteld. Haal snel De helden van de tour in huis om je in te lezen. Want met dit boek in de kast kan jouw seizoen niet meer stuk. Chapeau! *****

heldenvandetour_2013

Tekenaar: Jan Cleijne
Uitgever: Oog & Blik | De Bezige Bij