De ingreep in Willy’s leven

De ingreep in Willy’s leven

250

door: Jeroen

Wat wij moeten weten gaat over de beslommeringen van een Vlaams gezin, gerund door ‘moedre’. Ze wordt opgenomen in het ziekenhuis, maar het dreigt mis te gaan. In haar narcoseroes beleeft ze nogmaals haar verleden, op een nogal akelige manier. Gelukkig komt ze er weer bovenop. Ze krijgt vervolgens bezoek van haar zoon Valere die hen beide confronteert met hun enorme beperkingen. Ze slagen er niet in met elkaar te praten. Valere zoekt troost in de kroeg maar er ligt meer onheil op de loer. Zomaar opeens besluit Wannes, de zoon van broer Karel, zichzelf van het leven te beroven. Moedre verwerkt dit op haar eigen onnavolgbare wijze. Terwijl er een breuk dreigt in de familie, zoekt Roger, de derde zoon, deskundige hulp voor zijn drankprobleem.

De ingreep is het tweede deel van de striproman Wat wij moeten weten. De leden van dit moeilijke gezin kunnen in nood terugvallen op ‘den boek’. In dit magische naslagwerk verzamelt de moeder van de beroemde tekenaar ‘W.L.’ allerlei feiten en recepten. De geheime kennis verklaart zo goed als alles en vormt de rode draad in deze bijzondere strip.

Willy Linthout is een van Vlaanderens beroemdste striptekenaars. Hij maakte Urbanus en het bejubelde Jaren van de Olifant, dat werd bekroond met tal van prijzen. Goed om te weten, is dat dit laatste werk autobiografisch is. Dezelfde karakters spelen de hoofdrol. Dezelfde grote gebeurtenis vindt plaats: Wannes (Sam) die zelfmoord pleegt. Karel is Willy zelf. De ingreep oogt op het eerste gezicht als een eenvoudig verzameling van potloodstroken maar blijkt een psychologische diepgang te hebben die je pas later in het verhaal grijpt. Het is een deur naar een parallel verhaal. Het dwingt tot verder onderzoek, herlezen en medelijden met een zwaar getroffen mens.

Auteur: Willy Linthout

Uitgever: De Bezige Bij

48 pagina’s / €11,95