De krabbenmars als loopje met de natuur

De krabbenmars als loopje met de natuur

251

Stel je voor. Je kunt alleen naar links en rechts lopen. In 1 streep totdat je een obstakel tegenkomt, zodat je niets anders kunt doen dan de andere kant op trippelen. Et cetera, et cetera, je hele leven lang.

De Cancer Simplicimus Vulgaris – een nietig platkrabje, heeft het dus niet makkelijk. Vrijwel onderaan de voedselketen aan de kustlijn van een Frans strand voert hij dagelijks het eeuwigdurend gevecht tegen de elementen en al die hongerige schakels die boven je staan. Ondertussen hopend dat je de mazzel hebt een vrouwtje te kruisen zodat je dag iets draaglijker wordt.

Meesterlijk
Arthur de Pins zet al zijn meesterschap in om dit kleine schepsel een gezicht te geven. We ontmoeten een sympathiek krabbetje dat zichzelf en zijn maten pas een naam durft te geven (Zon, Boot en Gitaar) als hij in een angstreflex een bocht maakt – dat was duizenden jaren onmogelijk! Het nieuws gaat als een lopend vuurtje door de waterwereld en de gevolgen zij niet te overzien. Hij weet zelf al niet wat hem overkomt, laat staan de hordes nerveuze zwemkrabben en kreeften die hun hegemonie zien wankelen.

Gelaagd
Het knappe van De Krabbenmars zijn de verschillende lagen. Naast de kleine hoofdpersonen worden er meerdere verhaallijnen neergelegd. We zien onder andere het verontrustte dierenrijk, een filmploeg, vakantie vierende directeur van Greenpeace, en een jaloerse veerboot kapitein. En al die draadjes worden in een subtiel slot magnifiek samengebracht.

Hoogtepunt
Noemde ik al dat het weergaloze artwork is doortrokken met heerlijke humor? Dat alles klopt, tot en met het indrukwekkende printwerk aan toe? Als toetje volgt een uitgebreide grafische toelichting van de auteur… Let op mensen: de evolutie van de strip is weer een stap verder gegaan. Wees er snel bij want er zijn slechts 500 exemplaren beschikbaar. Diepe buiging.

Tekenaar: Arthur de Pins
Uitgever: Silvester Strips
360 pagina’s / €49,95 / hardcover