De kraker, de agent, de jurist en de stad

286

kraker-coverHoewel de titel anders doet vermoeden is De kraker, de agent, de jurist en de stad niet de stripversie van een obscuur gehoorspel dat rond middernacht op een lokale radiozender wordt uitgezonden maar een degelijk staaltje onderzoeksjournalistiek.

Dit boek doet uitvoerig verslag van de omstandigheden rond de kraak van panden in Amsterdam. Met name de invoering van de anti-kraakwet heeft de verhoudingen tussen de kraakbeweging en de overheid veranderd, zoals uit het boek blijkt.

kraker-page-1

Inkijkje
Het verhaal geeft een inkijkje in een wereld die voor veel mensen gesloten blijft. Enerzijds worden vooroordelen bevestigd, zoals het vrije leven van voornamelijk links-georiënteerde krakers, maar aan de andere kant geeft het boek ook een blik in de strijd die mensen bereid zijn te leven wanneer hun idealen worden aangevallen, ook als de juridische speelruimte steeds krapper lijkt te worden.

kraker-page-2

Wederhoor
Juist doordat de omstandigheden ook van de kant van politie en justitie wordt belicht bewijst deze strip een evenwichtig beeld te geven van alle facetten die meekomen bij de aanpak van de problematiek rond kraken en de leegstand van gebouwen. Hierboven worden weliswaar politie en justitie onder één noemer gegooid, maar uit de strip blijkt dat deze twee nogal onafhankelijk van elkaar kunnen acteren, met alle gevolgen van dien. Dit alles maakt dit werk tot een waardevol beeld van een wereld die voor de meeste mensen alleen concreet wordt op momenten dat het journaal opent met een ontruiming.

kraker-page-3

Afwisseling
De drie verschillende tekenaars die hebben meegewerkt aan dit boek hebben elk hun eigen stijl gehanteerd, wat dit boek tot een divers geheel maakt. De afwisseling in tekenstijlen werkt verfrissend, hoewel sommige tekeningen niet altijd even consequent zijn. Zo wordt hetzelfde personage vaak met net wat andere details geportretteerd. Maar storend is het niet. De nadruk ligt op de geschreven tekst en de onderwerpen die daarbij aan de orde komen. De illustraties zijn uitstekend, maar dienstbaar, want niet essentieel voor een goed begrip.

Dit album is een waardevolle toevoeging aan een debat dat van tijd tot tijd de aandacht opeist. Of het een objectieve aanvulling levert is aan de lezer. Een bijzonder origineel document met relevantie en degelijk tekenwerk. Wij waarderen het daarom met de volle vijf sterren. *****

Tekenaars: Maia Matches, Aart Taminiau en Sjoerd Kaandorp
Schrijvers: Moira van Dijk, Jasmijn Snoijink en Marieke Aafjes
Uitgever: Oog & Blik | De Bezige Bij