De menselijke kant van Rembrandt

De menselijke kant van Rembrandt

323

Rembrandt_coverRembrandt van Rijn wordt beschouwd als een van de grootste Hollandse meesters van de 17e eeuw. Dankzij talloze, weergaloze zelfportretten weten we precies hoe hij eruit zag. Of hoe chagrijnig hij kon kijken. Naar zijn privé-leven is het echter gissen. Er is het een en ander bekend over zijn scharrels, maar daar houdt het wel zo’n beetje op. Maar hoe zit dat nu, met de menselijke kant van Rembrandt?

Meesterlijk
Die vraag stelde Typex (Raymond Koot) zichzelf jaren geleden. De Amsterdamse illustrator besloot de spaarzame feiten en vermoedens bij elkaar te schrapen (‘ik vind hem zelf een sympathieke eikel’). In opdracht van het Rijksmuseum (in bezit van de grootste Rembrandt-collectie) kroop hij drie jaar lang in de huid van de mysterieuze schilder. Hij wérd Rembrandt, als een 17e eeuwse leerling van de grote meester zelf maakte hij zich zijn stijl eigen, opdat Van Rijn na een goedkeurende knik zijn sierlijke handtekening onder het eindresultaat zou zetten.

Belichting
Typex brengt Rembrandts leven in beeld door het ieder hoofdstuk anders te belichten. Telkens vanuit het perspectief van een van de vele hoofdpersonen. Zijn vrouw en vriendinnen en de bijbehorende familie. Door de ogen van Jan Lievens, eerst een goede vriend, later een geduchte concurrent. We worden zo steeds verder aan de hand genomen, een nieuwe fase in. Door deze aanpak ontstaat een prachtige compositie van een ingewikkeld mens. Niet makkelijk voor zijn omgeving, of voor zichzelf. Men vond hem niet voor niets een ‘vervelende vent’ (kunsthandelaar Hendrick van Uylenburgh, 1647).

Typex_Rembrandt_Nachtwacht
Palet
Een genie met kleur en kwast, een lompe hork in de omgang. Driftig, achterdochtig, hebzuchtig. Hij verdiende bakken met geld, maar gaf het net zo snel weer uit, totdat hij uiteindelijk failliet werd verklaard. Een dramatisch verhaal dat door Typex doorleefd gebracht wordt. Schitterende tekeningen. Een heerlijk afwisselend palet, maar altijd in stijl. Het ene moment ben je een strip aan het lezen. Even later waan je je in een bekend schilderij – wat was de titel ook alweer? De hoofdstukken worden gescheiden met artistieke schetsen.

Monument
Net als bij Rembrandts werken blijf je kijken. Een feest van details. Het is niet erg als je na de laatste pagina opnieuw wilt beginnen. Wen er maar aan, dit boek, dit monument, leg je niet meer weg. Kunst is nog steeds een uitstekende investering. De volle vijf sterren. *****

Tekenaar: Typex
Uitgever: Oog & Blik | De Bezige Bij
240 pagina’s / €29,90 / softcover