De terugkeer van de wespendief

De terugkeer van de wespendief

404

wespendief-coverDe terugkeer van de wespendief is het debuut van Aimée de Jong, voor veel mensen bekend van haar strookstrip in dagblad Metro.

Het verhaal gaat over een boekhandelaar die, hoe kan het ook anders, in zwaar weer terecht is gekomen en een dreigende sluiting alleen nog kan afwenden als zijn familiezaak wordt overgenomen door een grote winkelketen.
Door een ongelukkig toeval wordt hij getuige van een dramatisch ongeluk waardoor een zorgvuldig weggestopt jeugdtrauma in alle hevigheid opkomt. Uit zijn directe omgeving laat hij niemand toe. Alleen een toevallige voorbijganger die zijn hulp nodig heeft weet dieper tot hem door te dringen.

wespendief-pagina

Verleden en heden
Verleden en heden spelen een grote rol in deze graphic novel. Toch wordt het daardoor geen onsamenhangend geheel waarin de lezer zich telkens moet afvragen waar hij zich bevindt. Op een rustige, heldere manier brengt de auteur deze sprongen in de tijd aan. Dat schept ruimte voor een actie waar geen enkele lezer aan ontkomt. Het is de grote kracht van deze graphic novel:

De kunst van het weglaten
Het oproepen van de suggestie. Er worden zoveel lagen in het verhaal geschetst, dat je er gemakkelijk in zou kunnen verdwalen. De gebeurtenissen in het verleden van de hoofdpersoon, de gruwelijke ervaringen die hij in het heden heeft moeten opdoen, de reacties van de mensen om hem heen, het begrip dat afkomstig is van een volslagen vreemde en tenslotte de rol van de wespendief. Het is echter ijzersterk dat geen enkel motief breed wordt uitgemeten. De auteur weet wanneer ze de fantasie en de gedachten van haar lezers moet aanspreken om het verhaal verder vorm te geven. Ze weet op tijd te stoppen zodat de fantasie het kan overnemen. Gegoten in een maatpak dat Craig Thompson niet zou misstaan maakt dit boek absoluut een aanrader! *****

Tekenaar: Aimée de Jongh
Uitgever: Oog & Blik | De Bezige Bij
160 pagina’s / €24,90 / hardcover