De vaderlandsche geschiedenis

De vaderlandsche geschiedenis

222

Vaderlandsche-geschiedenis-coverKamagurka en Herr Seele zijn meesters in het moderne absurdisme. Deze stijl komt pas ten volle tot uiting tegen een serieuze achtergrond. Vergeet de klassieke schrijvers. Wantrouw de kranten. Daar is dit nieuwe geschiedenisboek over België het ultieme bewijs van.

Absurdisme
Op een humoristische, luchtige manier wordt de lezer meegenomen in een wandeling door de geschiedenis van België. Van het stenen tijdperk tot en met de Eerste Wereldoorlog en van de Beeldenstorm tot en met de Wereldtentoonstelling van 1958. Alles komt aan bod. Hoe serieuzer het onderwerp des te groter de kracht van het absurdisme. Liefhebbers zullen ervan smullen.

Uiteraard loert precies hier het gevaar. Absurdisme kan doorschieten in een soort banaliteit van gezochte grappen doordat het onderwerp niet geschikt is voor een dergelijke behandeling. Kamagurka en Seele trappen soms in deze valkuil, maar uiteindelijk is het aan de smaak van iedere lezer om dit te beoordelen.

de vaderlandsche geschiedenis

Belgische eenheid?
Maar het moet gezegd, als er één land is waar het absurdisme bevrijdend voor kan werken is dat België. In De vaderlandsche geschiedenis is het deze stijl die het verleden van België verbindt aan het verwarrende heden. Het nu, van Emilio diRupo en Toots Thielemans, waarvan de schrijvers zich afvragen hoe dat in de toekomst kan blijven bestaan. Dat maakt dit boek de moeite waard. Op verfrissende wijze wordt de grootse geschiedenis van een klein land gekoppeld aan het chaotische heden en een onzekere toekomst.

Oordeel
De tekeningen zijn, zoals we gewend zijn bij Cowboy Henk, kleurrijk. De ironie druipt er vanaf. Bekende personen worden goed herkenbaar neergezet. Voor degenen die eens op een andere manier naar de geschiedenis van België willen kijken is dit boek een aanrader. Ook voor hen die de huidige situatie van België maar verwarrend vinden kan dit boek uitkomst bieden. En, wees eerlijk, wie vindt dat nu niet? Al met al ruim ****!

Tekenaars: Kamagurka en Herr Seele
Uitgever: Oog & Blik | De Bezige Bij
66 pagina’s / €19,90 / hardcover