Django Unchained – de graphic novel

Django Unchained – de graphic novel

457

django-unchained-cover1858, het zuiden van de Verenigde Staten. Dr. King Schultz, premiejager en voormalig tandarts, sluit een deal met Django, de slaaf die hij net heeft vrijgekocht. In ruil voor zijn vrijheid helpt hij hem de Brittle broers te vangen.

Terwijl ze het spoor van de broers volgen, verliest Django nooit zijn hoofddoel uit het oog: het bevrijden van zijn vrouw, die als slaaf verkocht is aan een rijke landeigenaar in Mississipi.

Beeldroman
De titel is overbekend, dankzij een waanzinnige film met uitstekende sterrencast. Logische vraag: waarom zou ik de film als stripboek gaan lezen? Wel, omdat dit werk een eigen karakter heeft. De tekenaars gingen aan de slag met het oorspronkelijke en Oscar (!) winnende script, uitgewerkt in hun eigen stijl, een gedurfd concept. Derhalve is dit een beeldroman geworden met veel meer inhoud en verhaallijnen dan de film, waarin dit simpelweg niet paste, schrijft regisseur en scenarist Quentin Tarantino in het voorwoord. ‘Als ik werkelijk het hele script zou filmen, worden het films van vier uur.’

django_unchained-1

Tarantino, een stripfanaat, schreef Django Unchained in de traditie van Amerikaanse filmische graphic novels. Een western epos van formaat, dat dankzij het vele extra materiaal absoluut de aanschaf waard is, vooral als je Tarentino’s ontketende kaskrakers kunt waarderen. Waar anders lezen we over de geschiedenis van Broomhilde? Hoe ze in Candyland terecht is gekomen? Het is een unieke manier om een script te lezen zoals het door de schrijver bedoeld is. Om te ontdekken wat nou het verschil tussen het boek en de film is. Welke je voorkeur heeft, laten we aan jou over. Namens Quentin Tarantino wensen we je ‘happy hunting’.*****

Tekenaars: R.M. Guéra, Jason Latour & Danijel Zezelj
Scenarist: Quentin Tarantino
Uitgever: Blloan