Economix – hoe onze economie werkt

Economix – hoe onze economie werkt

754

Vandaag is de Nobelprijs voor de economie uitgereikt aan de Britse Amerikaan Oliver Hart en de Fin Bengt Holmström. Ze krijgen de prijs voor hun onderzoek op het terrein van de contracttheorie. Maar wij hebben een andere theorie. Wil je de economie begrijpen? Lees dan eerst Economix – hoe onze economie werkt (en niet werkt).

economixIedereen heeft het altijd maar over de economie. Maar hoe kunnen wij, het volk, begrijpen wat de beurshandelaren, de overheden en de banken weten (of zeggen te weten)? Lees daarom Economix, een stripverhaal over economie! Het boek vertelt het volledige verhaal: van de opkomst van het Westerse economische denken tot aan de Occupy Wall Street-beweging.

Met veel gevoel voor humor en in heldere bewoordingen vertelt auteur Michael Goodwin hoe we door de eeuwen heen over de economie dachten en hoe de geschiedenis zich verhoudt tot de economische realiteit van alledag. Hij wordt daarbij als vertellend personage opgevoerd. Gecombineerd met illustraties van Dan Burr maakt Economix van de economie een toegankelijk en bijzonder interessant verhaal vol bijzondere feiten en boeiende hoofdrolspelers.

Economix
Uiteraard is in de Nederlandse versie alles keurig vertaald.

Om de weg niet kwijt te raken wordt regelmatig kort gereflecteerd, terwijl de vaart er goed in blijft zitten. Omdat het een vrij uitzonderlijk thema is voor een graphic novel zoek je snel naar een vergelijking. ‘Economie voor dummies’ ligt voor de hand, maar dat is dan ook te makkelijk. Eerder valt te denken aan Logicomix, van de Grieken Papadititriou en Papadatos. Hierin wordt de spirituele zoektocht verbeeld naar de grondslagen van wiskunde en filosofie.

Ja, zet in die lijn Economix. Wees niet bang voor een saai relaas of schoolnachtmerries. Het is eerlijk waar een super grappige, handzame eyeopener. Bovendien: hij hóeft niet in een avond uit hé. Ik had bijvoorbeeld regelmatig het gevoel dat ik hier meer aan heb dan aan mijn leraar Economie op de havo. Fijn vertaald door Menno Grootveld bovendien. Niet voor niks een New York Times-besteller. Complimenten!

Tekeningen: Dan Burr
Scenario: Michael Goodwin
Vertaling: Menno Grootveld