Eindelijk: Habibi!

Eindelijk: Habibi!

317

Jarenlang waren de liefhebbers al aan het wachten. Met Een deken van Sneeuw pakte Craig Thompson alles prijzen die er toe doen. De stripwereld stond versteld. Vervolgens verscheen Carnet des Voyages in 2004. Daarna bleef het lange tijd stil. Zou Craig het kunstje nog eens kunnen flikken?

Toen, opeens, was daar: Habibi. Een bijna 700 (!) pagina’s dik boekwerk over een onmogelijke liefde. Klassieke culturen,  oude religies en een verhaal dat ligt ingebed in een onvoorstelbare hoeveelheid Perzische pracht en praal.

We ontmoeten twee kindslaven in het Midden-Oosten. Dodola is door haar arme vader uitgehuwelijkt. Slechts negen jaar oud. Tijdens een overval wordt haar echtgenoot vermoord en zijzelf meegenomen als slavin. Bij de roversbende ontfermt ze zich over een klein jongetje, Zam. Samen weten ze te ontsnappen en overleven negen jaar in de woestijn. Daar groeit Dodola uit tot een begeerlijke jonge vrouw die in het levensonderhoud voorziet door zich voor karavanen te prostitueren. De geruchten over haar mysterieuze schoonheid bereiken de sultan, die haar laat vangen en toevoegt aan zijn harem. Zam, inmiddels een grote knul geworden, gaat haar zoeken.

Maar pas op. Habibi is geen zoetsappig geromantiseerd sprookje.  Het gaat veel verder. Habibi is letterlijk en figuurlijk groot. Laag op laag op laag. Vloeiend overlopend in en door elkaar. Over het ontstaan van de aarde. Het gelijk van het Christendom of Islam. Arabische nachten versus moderne industriële chaos. Met de magie van een verhalenverteller die je meeneemt naar mythische woestijnen, paleizen, djinns, menselijk leed, onrecht en een overwinnende liefde.

Is er dan helemaal geen minpuntje op te noemen? Natuurlijk wel. Net zoals vele andere striptekenaars vindt Thompson het heerlijk om een naakte vrouw te tekenen. Op een gegeven moment is het misschien wat veel. Maar nooit plat of pornografisch.

Kunst

Ik noem een goede graphic novel graag kunst. Het samenspel van een robuust verhaal en sterke tekeningen. Maar: de essentie van een graphic novel ligt uiteindelijk toch bij het beeld. Slechts zelden komt een strip echter tot leven. Grijpt het je dusdanig aan dat je het boek eigenlijk niet dicht kunt slaan. Habibi is emotie. Habibi is nu al een klassieker. Kijk hier maar eens voor een voorproefje…Een gegarandeerde prijswinnaar. De zevenhonderd pagina’s wegen samen twee kilo. Een omvangrijk werk dat ver uitstijgt boven het maaiveld. Dit is de tijd om je omgeving te bekeren tot het stripdom. Onze Bijbel, dan wel Koran, is klaar.

Auteur: Craig Thompson

Uitgeverij: Oog & Blik | De Bezige Bij

672 pagina’s / €34,90