En toen, Sheherazade, en toen?

En toen, Sheherazade, en toen?

421

Heel lang geleden en ver hier vandaan…
… leefde de jonge vorst Sjahriar, die ontdekte dat hij door zijn vrouw werd bedrogen. Gek van verdriet liet hij haar doden om vervolgens elke nacht een nieuwe bruid te nemen die hij ’s ochtends liet onthoofden door zijn vizier.

En toen SheherazadeTot Sheherazade, de dochter van de vizier, haar vader vraagt of zij de volgende bruid mag zijn. In de eerste nacht vertelt Sheherazade de vorst een verhaal dat in de ochtend nog niet uit is. Sjahriar laat haar een dag langer leven om ’s nachts de afloop te kunnen horen. Maar het verhaal gaat over in een ander verhaal, waarvan het einde de ochtend niet zal halen. De bedrogen machthebber heeft geen verweer tegen het onvoltooide, en de nachten rijgen zich aaneen…

Een selectie uit de verhalen van Duizend-en-een-nacht, herverteld door meervoudig Zilveren Griffel-winnares Imme Dros, die lovende kritieken ontving voor haar vertalingen van de Ilias en Odyssee. Zeer rijk geïllustreerd door meervoudig Gouden Penseel-winnares Annemarie van Haeringen. Een feestelijke editie, officieel voor alle leeftijden, luxe uitgegeven in halflinnen band met kleur op snee, en voorzien van leeslint.

Het stukje ‘alle leeftijden’ dient wel iets genuanceerd te worden. De schitterende illustraties zijn soms ronduit expliciet en de verhalen zijn lang, en lopen in elkaar over. Dus ik zou het persoonlijk niet aan te jonge kinderen voorschotelen. Verder is er simpelweg niets aan te merken op deze bijzondere uitgave. Bestel hem snel tijdens de Kinderboekenweek en ontvang het Kinderboekenweekgeschenk.

Auteur: Imme Dros
Illustraties: Annemarie van Haeringen
Uitgever: Leopold