Green Manor: 16 luchtige misdaadkroniekjes

326

door: Jeroen

Rondom Engelse herenclubs hangt een mysterieuze ambiance. Exclusief lidmaatschap voor elitaire heren met hoge maatschappelijke posities. Wat gebeurt er achter die massieve, gepolijste deuren? Wat als we daar eens een kijkje konden nemen… Als die deuren voor ons op een kiertje stonden, roken we dan het rotte binnenste van een zorgvuldig afgesloten beerput?

Gelukkig voor ons klapt de stokoude, dubieuze butler van de Green Manor’s Club in London vlak voor zijn pensioen eens lekker uit de school. Hij stort zijn hart uit en spreekt over met bloed doordrenkte vloeren en sinistere gebeurtenissen… Het begin van een boek vol Engelse detectiveverhalen.

De zestien herinneringen van de bejaarde bediende spelen zich af in de negentiende eeuw – de Victoriaanse tijd. En dat vindt je letterlijk terug in het hele boek. De magnifieke harde kaft is subtiel opgeruwd waardoor een oude, haast versleten look en feel ontstaat. Alsof je een historisch manuscript in handen hebt. Je wordt daardoor extra meegezogen in de verhalen, die je toch al moeilijk laten gaan. Bovendien is het indrukwekkende tekenwerk knap ingekleurd, met zeer veel gevoel voor belichting en sfeer. De donkere wintermaanden staan voor de deur. Een ideaal moment om Green Manor erbij te pakken. Nestel je op een warme stoel, een goed glas binnen handbereik. Laat je meevoeren naar het ‘kuise’ Victoriaanse verleden, naar perfecte moorden, stijlvolle slachtpartijen, affaires en elk ander denkbare hoofdzonde. Maar geniet ook van de heerlijk luchtige humor en kleurrijke personages.

Niets is wat het lijkt. Steeds weet scenarist Fabien Vehlmann te verrassen met zijn plots. En als klap op de vuurpijl trakteert Denis Bodart op een aantal fantastische potloodschetsen achter in het boek. Al met al een indrukwekkend cadeau voor de feestmaand. Zeker voor jezelf.

Tekeningen: Denis Bodart

Scenario: Fabien Vehlmann

Uitgever: Blloan | Ballon Media