Heinz – en dat is I

Heinz – en dat is I

230

In dit derde deel van van het legendarische overzichtswerk over Heinz van de auteurs Windig en De Jong komen de strips aan bod die van november 1992 tot en met december 1994 in diverse kranten zijn verschenen.

Kunst van het weglaten
Nadat in 2009 en 2010 deel H en deel E het levenslicht al hadden gezien, was het wachten op de komst van dit derde boek. En zoals dat gaat met het wachten op iets leuks, dat duurde lang.
Maar in niets valt dit deel tegen. De strips bevatten een verhaal met bizarre wendingen en onverwachte gebeurtenissen. Tegelijkertijd bevat elke strook ook weer een grap waardoor het nooit vervelend begint te worden. Deze kleine grappen, bestaande uit steevast drie tekeningen, zijn over het algemeen ware juweeltjes. Ook in het vak van striptekenaar blijkt maar weer dat de kunst van het weglaten essentieel is voor een goede boodschap. En die kunst verstaan de tekenaars.

Fijnzinnig
Dat betekent echter niet dat het grote verhaal enkel drijft op de kracht van de kleine grappen. Ook de nieuwsgebeurtenissen uit de periode 1992-1994 worden op een fijnzinnige (wie had ooit gedacht dat Heinz zo omschreven zou worden?) manier met het verhaal verweven. Daardoor beleef je anno 2012 opnieuw de issues van begin jaren ’90 van de vorige eeuw. Dat maakt deze uitgave ook een feest van herkenning. Bovendien hebben de tekenaars ook ruimschoots gebruik gemaakt van andere disciplines, zoals de Griekse filosofie en – godenwereld, de reclames uit vroegere decennia van de 20ste eeuw en talloze nieuwsberichten uit vroeger tijd. En alles is uiteraard zo hilarisch dat lezen zonder proesten onmogelijk is. Neem het gerust van ons aan – we hebben het getest op meerdere proefpersonen.

Verantwoording
Een verantwoording van al deze elementen is achterin het boek opgenomen, waardoor de lezer gemakkelijk deze diepere laag kan ontdekken. Een zeer uitgebreide en originele bronvermelding. Dat maakt deze uitgave van Heinz een meesterlijke strip die voor een ieder wat te bieden heeft. Is er dan niets negatiefs te noemen? Uiteraard wel. Het boek had nóg dikker gemogen ;). En vooruit, het is misschien prijzig, maar deze schitterende uitvoering is iedere euro meer dan waard.
Aan het eind van dit deel wordt enig geduld gevraagd voor het verschijnen van deel vier.
Ik kan niet wachten!

Tekenaar: Windig & De Jong