Een ijskoude storm in juni

Een ijskoude storm in juni

558
storm in juni

Er zijn tal van strips gemaakt over de Tweede Wereldoorlog, waarin de verschrikkingen in alle soorten en maten de revue passeren. Nog nooit zag ik het verhaal zo klein opgezet als in de verstripping van Suite Française, het nimmer voltooide vijfluik van Irène Némirovsky.

Némirovsky baseerde de oorspronkelijke roman die ze tussen 1940 en 1942 schreef op haar persoonlijke ervaringen, vlak voor haar literaire carrière bruut afgebroken werd. Ze maakte de oorlog in al haar wreedheid mee: ze ging op transport naar Polen en stierf een maand na aankomst aan tyfus in Auschwitz. Het manuscript werd pas 55 jaar na haar overlijden gevonden en in 2004 gepubliceerd. Dit proces alleen is al romanwaardig. Het boek werd postuum bekroond met de Prix Renaudot en bleek een wereldwijd succes.

Storm in juniZoals gezegd is Suite française opgezet als vijfluik, waarvan helaas slechts twee delen voltooid werden. Het eerste deel, Storm in juni, is nu door tekenaar en scenarist Emmanuel Moynot (1960) tot strip bewerkt. Het tweede deel, Dolce, werd al verfilmd door Saul Dibb.

We worden meegenomen naar juni 1940. Het Duitse leger rukt in hoog tempo op naar Parijs. De inwoners van de stad slaan massaal op de vlucht. Een grote uittocht is het gevolg. Hoewel er drie families gevolgd worden, ligt het zwaartepunt bij de Péricands: Parijse elite die plotsklaps hun chique paleis moeten verlaten. Meteen zien we een thematische ontwikkeling die bepalend is voor het hele boek: keuzes. Daar waar iedereen ontheemd is, ontstaat een grijze brei van nieuwe normen en waarden. De één ontfermt zich over wildvreemde slachtoffers, de ander maakt keihard misbruik van iedere situatie. Enkel om het vege lijf te redden, of de onontkoombare dood nog even uit te stellen.

storm in juniWellicht dat daarom voor de grimmige, zwart-witte tekenstijl is gekozen. Alsof de duistere eerste maanden van de oorlog extra geaccentueerd moeten worden. Onnodig: de ontreddering spat van de pagina’s. Soms haast koddig, als de verwende Péricands bij een luxe restaurant willen dineren. Of hun laatste broodjes weggooien omdat de mayonaise bedorven is. Ik ga er tenminste vanuit dat het grappig bedoeld is, die totale wereldvreemdheid.

Storm in juni is een handzame pil van 220 pagina’s, waarin veel meer plaatsvindt dan hier uit de doeken gedaan hoeft te worden. Ja, het schetsmatige had wat afwisselender gemogen. Ja, met wat kleur zou het boek nóg mooier zijn. En ja, zelden heb ik pure wanhoop zo goed, zo bítter geproefd, rechtstreeks geserveerd van grijspapieren pagina’s. Indrukwekkend document. Het lot van de schrijfster indachtig, met extra intense nasmaak.

Tekeningen: Emmanuel Moynot
Scenario: Irène Némirovsky
Vertaling: Mariella Manfre