J.ROM: Force of Gold

J.ROM: Force of Gold

402

jrom-coverStandaard Uitgeverij heeft de smaak te pakken. Ze wachten niet tot Amoras is afgelopen met de lancering van een nieuw project maar klappen er nu al hun nieuwste spin-off uit: J.ROM, in de roaring sixties bekend als De Gouden Stuntman en meer recent als de stille spierbundel Jerom in Suske en Wiske.

En zo heeft Vlaanderen opeens een echte superheld. Alhoewel, dat was hij ooit. We maken na een korte flashback kennis met een vadsige, getraumatiseerde alcoholist, met zijn zelfmedelijden als enige gezelschap. Een foutje kostte mensenlevens en hij keerde zowel zijn oude werkgever Force, als de maatschappij de rug toe.

Clichés
Na vijf jaar is een oude vijand echter terug. Hij wordt op gênante wijze te kakken gezet. Gelukkig is daar Force die hem voor de poorten van de hel wegkaapt om te redden wat er te redden valt. Zijn de clichés nu op? Nee, hij moet nog in no-time afkicken en zijn buik omtoveren in een keiharde sixpack. Zijn pak lijkt als twee druppels water op dat van Iron Man en er wordt gecommuniceerd met foute Engelstalige tekstberichtjes.

jrom-pagina

Romano Molenaar
Dit album, Schaduw, is de intro voor de volgende twee delen waaruit de reeks bestaat. Absolute troef is het tekenwerk (artwork) van Romano Molenaar. Grote meneer in de States, waar hij voor diverse Detective Comics tekende, maar altijd gewoon gebleven. Hij kreeg van Standaard carte blanche voor een Amerikaanse vormgeving – los van het pak (detail) pakt dit geweldig uit. Het verhaal leest als een trein, of beter: hogesnelheidslijn. Voor je het weet zit je tegen de backcover aan te kijken.

boefje-jrom

Schaven
Jerommeke had zijn eigen DC Comics reeks verdiend – elke week een nieuw deel in de bus. Wachten op het tweede boek duurt door deze aanpak nu te lang. En we hebben nog wel meer te zeuren. Zijn spraakgebrek is haast kinderlijk. Als ook het storende vloeken wordt aangepakt, dat net als bij de eerste delen van Amoras totaal geen toegevoegde waarde heeft kan een nóg grotere doelgroep er van genieten. En tot slot mag het tempo iets worden teruggeschroefd ten bate van het verhaal (waarom geen extra deeltje erachteraan). Dan krijgt hij hop, zo een extra ster erbij. ***

Tekenaar: Romano Molenaar
Scenario: Bruno de Roover
Uitgever: Standaard Uitgeverij