Jan Kordaat – Integraal 1

Jan Kordaat – Integraal 1

989

Jan Kordaat is eigenlijk de eerste succesvolle Belgische stripheld. Zijn naam zegt jongeren ongetwijfeld niets. Wat dat betreft is dit boek A trip down memorylane voor oudere lezers die de oorlogsjaren nog in het geheugen hebben.

jankordaat01Oorspronkelijk was de blonde spierbundel niet alleen Supermans vervanger, maar ook een statement tegen de bezetter. Dit boek bevat de avonturen die eerder verschenen in de albums Jan Kordaat speurder (1943) en Jan Kordaat II (1948). Voor het eerst bijeengebracht in een luxe integrale uitgave. De strips zijn zorgvuldig gerestaureerd en zoveel mogelijk teruggebracht naar de vorm waarin ze destijds in het weekblad Robbedoes verschenen.

Jan Kordaat, de legendarische creatie van Jean Doisy (scenario) en Jijé (tekeningen), verscheen voor het eerst in 1941. Daarvoor werden de pagina’s gevuld door Superman. Die verhalen droogden dankzij onze agressieve oosterburen op en er moest een alternatief komen. In het door de Duitsers bezette België belichaamde Kordaat het ideaal van morale rechtschapenheid. Samen met zijn sidekick Jefke beleefde hij spannende avonturen over de hele wereld. Zou je de vergelijking met een bekende naam moeten maken, dan komt Kuifje direct in me op.

jankordaat03

Deze strip is een mijlpaal in de geschiedenis van het Frans-Belgische beeldverhaal. De verhalen worden voorafgegaan door een zeer uitgebreide inleiding door Christelle en Bertrand Pissavy-Yvernault, auteurs van La véritable histoire de Spirou. Ze leggen de historische achtergrond bijzonder uitvoerig en aantrekkelijk uit. Fysiek gezien is dit ook een imposant document. Bijna 300 pagina’s A4 in een chique hardcover. Voor hen die hun geschiedenis willen kennen, of gewoon houden van klassiek tekenwerk.

Tekeningen: Jijé
Scenario: Jean Doisy
Vertaling inleiding: Arend Jan van Oudheusden