Joost Swarte – Bijna Compleet

Joost Swarte – Bijna Compleet

319

Hij bedacht de legendarische term ‘klare lijn’ om het werk van Hergé te omschrijven. Door de grootste internationale tekenaars wordt hij geroemd. Volgens Art Spiegelman ‘paart hij verfijnde visuele intelligentie aan een gevoel voor humor en historie’. Eindelijk is daar de prachtige hardcover Bijna Compleet. Het overzicht van alle strips van Joost Swarte.

Lang geleden studeerde Swarte industriële vormgeving in Eindhoven. Na drie jaar brak hij zijn studie af en begon met het maken van undergroundstrips. In eigen beheer gaf hij het striptijdschrift Modern Papier uit. Het bekendste deel van zijn oeuvre bestaat uit tekeningen, postzegels, posters, platenhoezen en ontwerpen voor covers van bladen als Vrij Nederland, Humo en The New Yorker. Daarnaast ontwerpt hij meubels, glas-in-loodramen en grote projecten als De Toneelschuur in Haarlem.

Waar velen aan voorbij gaan is zijn invloed op de Nederlandse cultuur. Het was Joost Swarte die samen met Hansje Joustra Oog & Blik oprichtte. Tot op heden de uitgever met het meest indrukwekkende Nederlandstalige stripfonds. Ook de Haarlemse Stripdagen zijn aan hem te danken. Erkenning kreeg hij in de vorm van vele prijzen. De Officier in de Orde van Oranje-Nassau is vertaald in alle grote wereldtalen.

Bijna Compleet is natuurlijk rijkelijk voorzien van de helden Jopo de Poyo en Anton Makassar. De verhalen ademen pure bewondering voor Hergé’s wijze van tekenen en inkleuren. Alleen de inhoud is iets minder genuanceerd. Steeds opnieuw valt ook de rol van de architectuur op. Veel gebouwen met deuren, ramen en ingewikkelde lijntjes. Als er maar gespeeld kan worden met perspectief, met vorm en schaduw.

Met zijn enige gereedschap, een simpele tekenpen, tilde hij het begrip strip naar het niveau waar zij hoort: op de kunstafdeling. Chris Ware benadrukt dit in het lyrische voorwoord dat hij schreef. ‘Dit eerste volledige overzicht van zijn werk is daarvan het doorslaggevende, en onvergeeflijk verlate, bewijs’.

Auteur: Joost Swarte

144 pagina’s / €24,90

Bijna Compleet morgen al in huis? Bestel hem hier en hij wordt GRATIS thuisbezorgd!