De Kennedy Files 1

De Kennedy Files 1

411

De Kennedy Files – De man die president wilde worden is een prachtig boek, zo vlak na de presidentsverkiezingen in de VS. Wie het raar vindt dat een zakenman met rafelige randjes zo maar de machtigste man op aarde kan worden, kan hier even fijn een geschiedenisles meepakken.

kennedy-01-coverHet is 1938 als we Joseph Kennedy voor het eerst ontmoeten. Hij is door president Roosevelt benoemd als ambassadeur van de States in het Verenigd Koninkrijk. Officieel moet hij proberen om Amerika buiten het Europese conflict te houden.

Feitelijk is hij weggepromoveerd. Kennedy maakt van de gelegenheid gebruik om zijn whisky handel uit te bouwen en goede sier te maken in de high society van Londen.

De Kennedy FilesWie zich zo verdiept in de vader van de latere president John F. K, en nog wat doet aan fact checking, krijgt een bizar verhaal voorgeschoteld. Joseph papte, onder meer voor de handel, aan met de nazi’s, gaf geen zier om het lot van de Joden. Sterker nog, hij was ronduit antisemiet. Een zakenman met een bedenkelijke moraal die niks liever deed dan geld verdienen en pogen zelf de nummer 1 in de VS te worden.

De Kennedy FilesMaar we zien ook een trieste figuur. Zijn oudste zoon Joseph junior kwam om in de Tweede Wereldoorlog. Zijn tweede zoon John schopte het weliswaar tot president, maar wij weten hoe hij uit zijn cabrio geschoten werd. Hetzelfde lot trof een dérde zoon Robert, die tijdens een verkiezingscampagne werd vermoord. Schone handen in het gezin heeft papa Kennedy evenmin. Hij liet een lobotomie uitvoeren op zijn verstandelijk beperkte dochter Rosemary, waarna ze zwaar gehandicapt verder moest leven. Ronduit bizar.

De Kennedy FilesMaar goed, ik loop waarschijnlijk op de feiten vooruit. Womanizer Kennedy mengt zich in dit eerste deel in een politiek spel met nazi-Duitsland, een prikkelende geschiedenis en perfect om in stripvorm te gieten natuurlijk. Reikhalzend zien wij uit naar het tweede deel, maar dat verschijnt pas in 2018. Vol gaarne de uitgebreide achterond info dan vooraan te plaatsen, in plaats van achterin. Verder geen opmerkingen, slechts lof voor dit uitstekend vormgegeven project.

Erik Varenkamp en Mick Peet
Uitgever: Scratch
96 pagina’s / €21,90 / hardcover