Little Nemo in Slumberland

Little Nemo in Slumberland

1790

Wat doe je als er kunst rechtenvrij, gratis voor het oprapen ligt? Uitgeverij Taschen hoeft daar niet lang over na te denken. Ze stoppen Little Nemo in Slumberland in een bloedmooi oversized koffietafelboek en laten fijnproevers likkebaarden.

Little NemoLittle Nemo in Slumberland (dromenland) verscheen wekelijks in The New York Herald. Het jongetje Nemo beleeft zijn surrealistische avonturen in zijn dromen (regelmatig afgelost door nachtmerries). Natuurwetten lijken niet te bestaan. Iedere paginagrote aflevering eindigt standaard met Nemo (zijn zoontje Robert stond model) die wakker wordt, meestal uit bed gevallen.

Dit boek beslaat alle 220 afleveringen uit de jaren 1905 tot 1909. Tekenaar Winsor McCay schiep een legendarische gagstrip in Jugendstil stijl (Art Nouveau). Met veel gevoel voor details, perspectief en humor wist hij steeds meer lezers aan zich te binden. Wij, liefhebbers van de stripkunst, van schitterende illustraties, slaan kwijlend de bladzijdes om. Maar toch voel je ergens een afstand in tijd en ruimte: Little Nemo speelt zich ruim honderd jaar geleden af.

Little NemoOok hier is aan gedacht. Als de imposante cover is opengeslagen wordt men getrakteerd op een uitgebreide biografie, geschreven door kunsthistoricus en stripspecialist Alexander Braun. In 150 (!) bladzijdes, vormgegeven als klassieke krantenpagina’s, plaatst hij het werk en leven van McCay in de historische en culturele context van de VS in die tijd.

Deze schitterende uitgave is puntgaaf van cover tot cover. Illustraties, drukwerk, vormgeving en kleur… pure perfectie. Stiekem verwacht je het al een beetje van Taschen, maar toch, ga er maar aan staan. Voor allen die de kunst, de strip, de recente geschiedenis een heel warm hart toedragen: blijf niet over dit werk dromen, maar schaf dit aan. Houd er alleen rekening mee dat dit exemplaar niet heel little is, en dat je een boek van 4 kilo niet even in de boekenkast schuift.

Tekeningen & scenario: Winsor McCay
Uitgever: Taschen Books / Librero
368 pagina’s / €49,- / hardcover (Engelstalig)