Marina – De kinderen van de Doge

Marina – De kinderen van de Doge

349

9789085583011-marina-cover-kleinLuister, beste mensen! Luister naar de ‘canzone di Marina’, zoals de gondeliers van Venetië die vandaag nog zingen. Ze zingen over Marina, geboren als dochter van de Doge, en gestorven als piraat. Ze zingen over de gruwelijke vervloeking die is uitgesproken over de Stad van de Doges. Ze zingen over het dreigende, onafwendbare einde van een stad die niet alleen geheel gebouwd is op palen, maar ook op zijn eigen legendes…

Een heerlijk prikkelende tekst op de achterflap – zeker in de wetenschap dat Zidrou tekende voor het script bijna een garantie voor een sterk stripalbum. Maar: hij gaat een heel andere kant op dan bijvoorbeeld met Michel. Dit eerste deel van Marina is een geheel fictief historisch drama, gemixt met een hedendaagse verhaallijn.

Pantegana
Plaats van akte: het schitterende Venetië, met haar roemruchte geschiedenis. Tegenwoordig een van dé toeristische Italiaanse trekpleisters, en terecht. Vroeger een machtige handelsstaat, met even sterke vijanden. Zidrou start in onze tijd. We ontmoeten Federico, een geobsedeerde historicus die het middeleeuwse wrak de ‘Pantegana‘ onderzoekt. Hij vertelt het verhaal en legendes die het schip omringen. Haast onmerkbaar gebruikt Zidrou dit gegeven om de lezer terug te nemen naar het oude Venetië van Marina, die samen met haar broertje in handen komt van meedogenloze piraten. Zullen de kinderen van de Doge hun vader, Andrea Dandolo ooit terug zien? En is een en ander wel zo toevallig?

marina-pagina-frans
Intens artwork
Langzaam maar zeker ontspint zich een monsterlijke geschiedenis. Een verraderlijk en bloederig verhaal, waarin niemand is wie hij lijkt. Niemand wordt gespaard, zeker de hoofdpersonen niet. Verrassende plotwendingen dus, ingebed in magnifieke aquarellen van Matteo Alemanno. Misschien omdat hij ooit afstudeerde als architect, weet hij fabuleuze stadsgezichten tevoorschijn te toveren, intens artwork: er komen pagina’s voorbij die je zonder overdrijven rustig kunt inlijsten om je woonkamer mee op te sieren.

Dit eerste deel van Marina, grijpt je bij de keel, doet huiveren, intensief genieten en diep verlangen naar deel twee. Volle vijf punten voor dit ijzersterke boek.*****

Tekenaar: Matteo
Scenarist: Zidrou