Munch schreeuwt om aandacht

Munch schreeuwt om aandacht

276

munch-coverKort geleden haalde Oog & Blik Lars Fiske naar Nederland met zijn verpletterende biografie over Kurt Schwitters. Nu waagt nog een Noor de oversteek. Steffen Kverneland illustreerde het leven van Edvard Munch. Inderdaad, de schilder van die Schreeuw. Daar wilden we graag meer van weten.

Het blijkt dat de twee kunstenaars al jaren met veel plezier samenwerken. Kverneland: ‘we maakten in 2004 het boek Olaf G., over de cartoonist Gulbransson. Dat beviel uitstekend. Researchreisjes en hier en daar een biertje pakken. Dat smaakte naar meer!’ Alleen wilden ze wel allebei hun eigen verhaal maken.

Kanon
‘Daarom bedacht ik Kanon,’ legt Steffen uit (een naam die in het Nederlandse voorwoord steevast ‘Canon’ wordt genoemd. Een inleiding die vreemd genoeg áchterin het boek staat, zodat enkele handvatten helaas pas achteraf aangereikt worden. Maar dat terzijde, red). ‘Zodoende konden we hoofdstukken van ons eigen werk als feuilleton publiceren.’ Over de genoemde serie, bestaande uit vooralsnog vijf edities, werden zowel Merz als Munch oorspronkelijk uitgesmeerd. ‘Daarnaast maakten Lars en ik ook nog verschillende korte verhalen voor Kanon.’ Meer informatie over dit bijzondere stripproject is hier te vinden.

munch-schreeuw

Stripbio
Nu is het leven van de excentrieke schilder dus vertaald en samengevat in een degelijke hardcover, waarin Kverneland helemaal los gaat. Je ziet meteen dat hij een all-rounder is die verschillende principes beheerst. Hij is auteur, illustrator en cartoonist. Dat wordt direct duidelijk in de intro, als hij Fiske en zichzelf persifleert als drinkebroers met grote plannen. Gelukkig gooit hij de gemaakte frivoliteit in het strak geregisseerde script snel van zich af. Om zich te ontpoppen als bekwaam biograaf van een ongrijpbaar figuur. Steffen Kverneland gebruikt volgens eigen zeggen slechts citaten van Munch zelf, of bewezen feiten. Ter ondersteuning vindt de lezer een uitgebreide bronnenlijst.

munch-tafel

Stijlwisselingen
Afhankelijk van tijd, plaats en sfeer wisselt de auteur van stijl. Van cartoonesk tot fotorealistisch, maar altijd expressionistisch als Munch zelf was. We zien revolutionaire schilderijen ontstaan: een vreemde mengeling van visioenen en gevaarlijke vrouwen. Tegelijkertijd is het boek een gelaagd, humoristisch portret van de Scandinavische kunstwereld van de laat-negentiende eeuw, gezien door de met alcohol doordrenkte ogen van markante, onrustige figuren. De ingewikkelde vriendschap met August Strindberg komt ook uitgebreid aan bod. Steffen Kverneland werkte uiteindelijk zeven jaar aan de voltooiing van Munch. Het grijpt aan, verrast en maakt dorstig naar meer Noors tekenwerk. Veel meer. *****

Tekenaar: Steffen Kverneland
Vertaling: Lucy Pijttersen en Carla Joustra

Uitgever: Oog & Blik | De Bezige Bij