Noach: bijbels Hollywood spektakel

Noach: bijbels Hollywood spektakel

293

noachNoach. Een mythisch verhaal. De film is nu te zien in de bioscoop en krijgt gemengde kritieken. De regisseur, Darren Aronofsky, ken je misschien. Hij schreef het scenario van de stripserie Noach, waarvan onlangs de laatste twee delen verschenen bij Le Lombard. Vanwege het bijbelse karakter vroegen we een kenner, Sander Hof, zijn licht te laten schijnen over de boeken.

Het bijbelverhaal van Noach is voor velen bekend. Zelfs de mensen die niet bijbelvast zijn kennen de gebeurtenissen van de zondvloed en de ark die Noach en zijn familie redde van een zekere dood. Ook in andere religies speelt de grote vloed een rol. De schrijvers van dit vierluik over Noach en zijn levenswerk – die ook meegewerkt hebben aan de gelijknamige film – zijn echter uitgegaan van de versie zoals die in de bijbel opgetekend staat.

Drama
Ik behoor waarschijnlijk tot de mensen die meer dan gemiddelde kennis heeft over de bijbel. Ik had tijdens mijn studie theologie nooit durven vermoeden dat ik het nog eens zou kunnen inzetten bij het schrijven van een recensie voor striptip.nl. Een nadeel van een brede kennis over de bijbel is dat de aandacht voor het persoonlijk drama in een bijbelverhaal naar de achtergrond verschuift. De schrijvers van deze serie hebben me op dit tekort gewezen. De serie geeft een schitterend inkijkje in de persoonlijke omstandigheden van een man die van God de opdracht kreeg om een boot te bouwen. De gevolgen van die opdracht worden treffend weergegeven.

noach

Verrassend!
Met name de persoon van Noach wordt op een verrassende wijze neergezet. Voor zijn vrouw en kinderen lijkt hij eerder een intolerante godsdienstwaanzinnige die zijn ideeën aan een ieder oplegt, dan een man die zich bekommert om het leven van zijn kinderen en daarom een boot heeft gemaakt. Ook het gevecht om toch nog aan boord te komen is indringend. Het is vastklampen of verdrinken voor de mensen die niet in de ark zitten. Op een indringende wijze wordt dat vormgegeven, met een vernuftige oplossing die getuigt van het goed lezen van de bijbel. De schrijvers hebben wat dat betreft hun huiswerk goed gedaan.

Maar…

Toch is dit huiswerk gedaan met de eisen van Hollywood in het achterhoofd, vermoed ik. Want hoe dramatisch de strijd ook is om de deur van de ark te sluiten, de bijbel biedt een heel andere verklaring: ’God sloot de deur van de ark.’ Dat had een flink aantal pagina’s van spanning en drama gescheeld. Daarmee is direct een dilemma geschetst. De schrijvers doen voorkomen alsof de bijbel strikt gevolgd wordt in het verhaal. Telkens duiken bijbelteksten op. Maar als het erop aankomt is het belang van het drama groter dan dat wat in de bijbel staat.

De typische Hollywood-thema’s van trouw, liefde en wanhoop zijn kunstig verweven in het verhaal. Dat deze afbreuk doen aan het verhaal van de bijbel is duidelijk. Toch, is Noach opgeteld een indringend verhaal waarin bijbelse figuren menselijke trekken krijgen. Of staan die kenmerken ook in de bijbel? Toch Genesis maar weer eens lezen… Voor mij zeker ****.

Scenario: Darren Aronofsky en Ari Handel
Tekenaar: Niko Henrichon
Uitgever: Le Lombard