Pedrosa componeert Vier jaargetijden

Pedrosa componeert Vier jaargetijden

856

Cyril Pedrosa, de Fransman met Portugese roots, komt je in zijn nieuwe boek dicht op de huid. Vier jaargetijden is het verhaal van verschillende mensen die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben. Dat blijf het hele verhaal zo, een enkele uitzondering daargelaten.

Verschillende mensen uit diverse maatschappelijke klassen van de Franse maatschappij. Ieder met een eigen geschiedenis, uitdagingen en manier van omgaan met de onverwachte wendingen in het leven. Ogenschijnlijk hebben deze mensen niets gemeenschappelijks. En toch delen al deze verschillende personages iets… maar wat?

Indringend
Ergens, diep onder de oppervlakte ligt het element dat hen allen verbindt. Het niveau waarop ook de lezer zich kan, zich móet, verbinden met de personen in het boek. Dat maakt het lezen van dit boek, het doorgronden van deze compositie, een regelrechte uitdaging. Telkens weer komt de vraag op: heb ik de moed mezelf te herkennen in de soms dramatische gebeurtenissen?
Daarmee wordt het lezen van deze graphic novel een indringende bezigheid.Vier-jaargetijden-04-klein

Jaargetijden
Het boek wordt niet geheel onverwacht ingedeeld door de vier jaargetijden. In elke seizoen worden de personages gevolgd in hun gedachten en bezigheden. Doordat de tekenaar elk jaargetijde een eigen stijl en kleurgebruik meegeeft, krijgen de verschillende seizoenen een eigen sfeer. Het handelsmerk van Pedrosa is dat hij gelaagd kan tekenen. Je ziet telkens meer in dezelfde prent. Grote klasse. Wat dat betreft komt alleen Asterios Polyp van David Mazzucchelli in de buurt.

Vier-jaargetijden-05-klein

Veel graphic én novel
De onnavolgbare platen worden afgewisseld met soms forse tekstgedeelten waarin meer achtergrondinformatie gegeven. Het goed lezen van deze stukken tekst is een must voor het volgen van het verhaal. Dit werpt onbewust een drempel op. Simpelweg omdat het contrast met de tekeningen niet groter had kunnen zijn. De kale bladzijden vol met strakke, zwarte, rechte letters steken schril af tegen de beweeglijke, dynamische kleuren. Ook de willekeurige plaatsing van de teksten in het verhaal vormen een klein minpuntje.

Vier-jaargetijden-03

Maar wie de uitdaging aangaat en de teksten leest, zal nog meer onder de indruk komen van de kracht van dit lijvige boek. Neem de tijd, houd vol, en de clou zal uw beloning zijn. Aan de slag dus. Het overtreft zijn meesterwerk Portugal niet, maar deze schurkt er dicht tegenaan. De volle mep voor Pedrosa.

Tekenaar: Cyril Pedrosa
Scenario: Cyril Pedrosa
Vertaling: BOOM!