Portugal: indrukwekkend meesterwerk

Portugal: indrukwekkend meesterwerk

275

Soms verliest het leven al zijn kleur. De Franse striptekenaar Simon Muchat maakt een creatieve en existentiële crisis door. Een chique omschrijving van wat wij hier ongeveer een burnout noemen, zeg maar. Wanneer hij voor een stripfestival een paar dagen te gast is in Portugal, vindt hij als bij toeval iets wat hij er helemaal niet kwam zoeken: de geuren van zijn kindertijd. De sfeer en de geluiden van vervlogen vakanties, het licht van de Portugese zon en een tijdje later, de warme hartelijkheid van een vergeten familie.

Mysteries
Wat is het geheim van de familie Muchat? Waarom voelt Simon zich nergens thuis? En waarom raakt deze taal, die hij niet verstaat, hem tot in het diepst van zijn ziel? De zoektocht naar zijn afkomst biedt hem antwoorden. Maar ook nieuwe vragen. En naarmate hij stukje bij beetje zijn eigen geschiedenis ontrafelt, krijgt Simons bestaan opnieuw kleur. In het grensgebied tussen autobiografie en fictie schetst Cyril Pedrosa (Drie Schimmen) een humoristisch en kleurrijk verslag vol spontane emotie. Een essentieel verhaal over de zoektocht naar de eigen identiteit.

IJzersterk
Het verhaal staat als een huis. Alhoewel, Casa is misschien een betere keuze. Het is meerlaags. Familiedrama’s, twijfel, liefdesgeschiedenissen en een aantal vader-zoon-vertellingen. Het is zoeken naar een tegengeluid. Want als we er dan per se een kniesoortje in moeten gooien is dat het veelvuldig gebruik van de Portugese taal. Persoonlijk vind ik het de zoveelste verrijking van dit omvangrijke werk – 24×31 cm, 261 pagina’s, hardcover – maar ik kan me voorstellen dat een luie lezer het ontcijferen overslaat.

Betoverend
Niet alleen de hoofdpersoon, Simon Muchat, krijgt antwoorden op zijn vragen. Als lezer ontdek je bijvoorbeeld hoe je gevoelens moet tekenen. Hoe je een zinderende zomer vastlegt op papier. Op weergaloze wijze geeft Pedrosa tekenles. Daar waar het bejubelde Habibi van Craig Thompson altijd een beetje afstandelijk blijft door het pure zwart-wit, word je hier juist deelgenoot van wat Muchat voelt. Niet alleen de gevoelige inkleuring, afgestemd op zijn emotie, roept herkenning op. De kenmerkende gelaagdheid, de schijnbaar vluchtige pennenstreken en haast nonchalante stijl eisen vanzelfsprekend je volledige aandacht op. Een meesterwerk om ademloos van te genieten. Niet zomaar won Portugal de FNAC Albumprijs in Angoulême. Nu al een klassieker. Deze gaat meteen onze top tien in.

Tekenaar: Cyril Pedrosa
Uitgever: Silvester Strips
261 pagina’s / €39,95 / hardcover