Peter Pontiac’s Rhythm

Peter Pontiac’s Rhythm

263

Peter Pontiac wordt als striptekenaar en illustrator internationaal erkend en geroemd. Hij tekent onder meer voor de VPRO, NRC en OOR. Al sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw maakt hij strips, die niet zelden zijn geinspireerd door zijn eigen, vaak heftige leven. Een klassiek geval van sex, drugs en rock-and-roll. Maar ook een maatschappijkritisch kunstenaar die iets nieuws introduceerde in Nederland: verhalende tekst, gecombineerd met stripwerk. Hij vindt het namelijk heerlijk om te schrijven, zo vertelde hij in Nachtvluchten. Een subliem voorbeeld hiervan is Kraut, over zijn verdwenen vader met fout oorlogsverleden. Voor het eerst gepubliceerd in 2000, maar onlangs weer opnieuw verschenen. Een graphic novel avant la lettre.

Eindelijk is nu al zijn stripwerk gebundeld in een schitterende uitgave: Rhythm. Voor de liefhebbers een must-have, aangezien Pontiac’s verhalen overal-en-nergens verschenen. Voor hen die nog niet bekend zijn met Pontiac een uitstekende manier om uitgebreid kennis te maken. De letterlijk zware uitvoering is bovendien een juweeltje voor iedere boekenkast en leestafel.

Rhythm Peter PontiacMarten Toonderprijs

Rhythm verschijnt in de week voorafgaand aan de uitreiking van de Marten Toonderprijs 2011. De bijbehorende beloning van €25.000 wordt hem op 9 september uitgereikt in de Grote Kerk van Breda. Dit is tevens het startschot voor het Stripfestival Breda én de tentoonstelling Comix, Hot Pix & Tragix over de undergroundtekenaar. Deze duurt van 10 september tot en met 27 november 2011.

Genoeg mogelijkheden dus om het vele werk van Peter Pontiac te ontdekken. Schrijver van meerdere hoofdstukken in de stripgeschiedenis van Nederland. Kunstenaar met een eigen, uniek, ritme. Ere wie ere toekomt.

Auteur: Peter Pontiac

Uitgeverij: Oog & Blik / De Bezige Bij

368 pagina’s / €49,90