Richard McGuire – Hier

Richard McGuire – Hier

1066

cover-hierHet is een tijdje rustig geweest bij Oog & Blik.  Maar nu de feestdagen voorzichtig zijn aangesneden hebben ze toch een spannende titel gelanceerd: Hier van Richard McGuire. Plaats van handeling, 300 pagina’s lang: een woonkamer in Amerika.

Toen ik het zware boek opensloeg moest ik meteen aan Erik de Graaf denken. Ik gok zomaar dat laatstgenoemde zich juist door alleskunner McGuire heeft laten inspireren, maar misschien is het ook wel andersom. Je weet nooit. Er zijn verschillende stijlen toegepast, maar de nadruk ligt op de typische, intrigerende tweedimensionale vlakken. Nauwelijks schaduw, geen lijn teveel.

hier-2

De extra dimensie moeten we veeleer zoeken in de tijd. Hoewel het hele boek zich afspeelt in een doorsnee huiskamer, beslaat ze een periode van de prehistorie tot aan de verre toekomst. Eeuwen, dwars door elkaar heen, met karakters die steeds vaker terugkomen. Met sommigen bouw je ongemerkt een band op, simpelweg doordat je ze bekijkt in alledaagse situaties. Vanaf de box, onschuldige ruzietjes en gekibbel tot moeilijke gesprekken en grote gebeurtenissen. Althans, voor de bewoners in kwestie.

Daarna ga je verder kijken. En besef je dat je als lezer de hele tijd in dezelfde hoek zit. Alleen dat feit al. De haard staat in alle pagina’s op exact dezelfde plek. Je voelt je een voyeur, die stiekem door het sleutelgat van de keukendeur gluurt. Generaties trekken voorbij, en de conclusie is dat wat voor hen – en ons – zo belangrijk lijkt, niets meer is dan de impact van dat bekende zandkorreltje op het strand.

hier-paginasMet dat in het achterhoofd is de boodschap dat wij onze kleine problemen niet groter moeten maken dan ze zijn. En soms gewoon voor onszelf moeten houden. Wat meer relativeren. Wordt alles een stuk relaxter van.
Is het een boek voor iedereen? Nee. Dit is literatuur. Liefhebbers van het lichtere werk laten dit beter links liggen. Die gaan op een gegeven moment verveeld doorbladeren. Dit is een knappe maar pittig geconstrueerde graphic novel. Waarbij de verhaallijnen dwars door de aquarellen, potlood- en computertekeningen slingeren. Wakker blijven en ze vastgrijpen is het devies, dan houdt dit lijvige boek jou ook stevig in zijn greep. Werkelijk schitterend.

Tekenaar: Richard McGuire
Vertaling: Toon Dohmen
304 pagina’s / €29,90 / hardcover