Scherpschutters

Scherpschutters

230

Traditiegetrouw krijgt de winnaar van de Willy Vandersteenprijs een eigen tentoonstelling op de Stripdagen Haarlem. Dit jaar kende de jury prijs voor beste Nederlandstalig beeldverhaal toe aan de Nederlandse stripauteur Michiel van de Pol (1965) voor zijn album Terug naar Johan. Zijn werk verscheen onder andere in nrc.next, Eisner en Zone 5300. De Willy Vandersteenprijs is in het leven geroepen door deBuren, Stripdagen Haarlem en Strip Turnhout en bekroont om de twee jaar het beste oorspronkelijk Nederlandstalige album van die periode.

Michael Minneboo liep Michiel tegen het lijf op de stripdagen in Haarlem en stelde wat vragen over zijn nieuwe boek.

Scherpschutters
De expositie is op 2 juni om 14.00 uur in aanwezigheid van een braakbal geopend. Tevens is zijn nieuwe graphic novel Scherpschutters gepresenteerd. In dit boek draait het om de relatie tussen Michiel en zijn vader, die hartpatiënt is. Ze leven in twee totaal verschillende werelden. Terwijl Michiel alleen bezig is met kunst en de zoektocht naar een perfect lichaam, is zijn vader geobsedeerd door antiek Chinees porselein. Pas als de tekenaar epilepsie blijkt te hebben ontstaat er een onverwacht hechte band. Die wordt nóg intensiever als Michiels vader een Scherpschutter blijkt te zijn…

Stijl?
Qua tekenstijl zijn de eerste pagina’s even wennen. Zeker als je niet zo bekend bent met zijn werk. Het lijkt haast kinderwerk en je ziet een jongetje voor je, tong uit zijn mond, gefronste wenkbrauwen. Gaandeweg word je echter gepakt door de ongedwongenheid, het kinderlijk enthousiasme. Steeds sneller lijkt het verhaal te gaan. Alsof Michiel bang was dat het verhaal uit zijn vingers glipte… nog zoveel te vertellen!

Hij houdt echter de regie. Het verhaal is door de ernstige ondertoon sterk genoeg om de schoonheidsfoutjes weg te wimpelen als oninteressante randvoorwaarden. Van de Pol heeft een nieuw kunststukje geleverd. Een uitstekende striptip voor de jury van dit jaar.

Auteur: Michiel van de Pol
144 pagina’s / €19,90

Scherpschutters morgen al in huis? Bestel hem hier en hij wordt GRATIS bij u thuisbezorgd!