Shenzhen

Shenzhen

271

Tekenaar Guy Delisle heeft al een aardig rijtje publicaties op zijn naam staan. Dat schept verwachtingen voor zijn ‘nieuwste’ werk: Shenzhen.  Eigenlijk klinkt dit een beetje gek. Shenzhen is namelijk veel ouder dan bijvoorbeeld Birma, maar verscheen nimmer in onze taal. Daar is nu verandering in gekomen.

Shenzhen is met ruim 14 miljoen inwoners de sterkst groeiende stad ter wereld.  Veel westerse bedrijven hebben er hun productieafdelingen gevestigd. Zo ook de animatiestudio van Dupuis. Als regisseur van een tekenfilm moet Delisle naar de Chinese stad, om een en ander in goede banen te leiden. Een complete cultuurshock. Niemand spreekt Engels. Alleen de liftbediende kent wat standaardzinnetjes die hij te pas en te onpas eruit flapt. De tolk kan zich enigszins verstaanbaar maken maar heeft weer totaal geen verstand van de grafische wereld.

Wat doe je dus als animator op een oersaaie hotelkamer? In een enorme, chaotische stad zonder toeristische voorzieningen? Dan ga je een dagboek bijhouden van je belevenissen op het werk en vrije tijd. Doorspekt met veel humor en bizarre personages. Daar blijkt de grote kunstzinnigheid van de Canadees. Het hele boek is getekend met potlood. En het resultaat is verbluffend. Hij kan bijvoorbeeld geweldig Aziaten tekenen. Daar kan Isabel Kreitz (De Meesterspion) nog een puntje aan zuigen.

Het verhaal zelf is ook nog eens dik in orde. Vaak zie je toch dat óf het beeld, óf de tekst min of meer teleurstellen. Maar hier klopt alles. Guy Delisle heeft de ultieme graphic novel afgeleverd. Verplichte kost. Punt uit.

Auteur: Guy Delisle

Uitgever: Oog & Blik / De Bezige Bij

152 pagina’s / €19,90