Splinter

Splinter

747

Splinter is het crowdfunding project van Age Morris (Maurice Heuts) en Victor Zilverberg (Adri van Kooten). Het gaat over een futuristische wereld waarin alles om Geld, Roem, Aandacht en Macht draait. De zogenaamde GRAM-factor.

splinter02In deze extreem materialistische omgeving krijgt hoofdpersoon Chris (tus) van een mysterieuze monnik de beschikking over niets minder dan het kruis van Jezus. Niet om voor veel geld te verpatsen aan de paus. Hij moet de verdorven maatschappij bestrijden. Een splinter hiervan maakt van elke boef een engel, zo blijkt na een experiment op zijn kat. Criminelen worden ‘instant goed’ na een prik van het kruishout. Maar pas op dat ze geen overdosis krijgen…

Tot zover het religieuze element. Gezien het totaal overbodige taalgebruik van de symbolische messias ziet hij de reden voor het kruis meer als stopwoord en dat stoort. Wat ook onnodig is zijn de talloze gezochte afkortingen en namen. OM, GVD, BOOGLE (ja die zoekmachine samentrekking) en Lady BlaBla die geen verwijzing is naar Lady Gaga. Het ligt er allemaal te dik op. Noem gewoon de echte naam, of bedenk iets totaal nieuws. Als je tenminste op een volwassen publiek mikt.

splinter03

Dan het artwork. Als iets in eigen beheer wordt uitgegeven hangt er toch vaak het geurtje ‘niet goed genoeg voor een uitgever’ omheen. Maar hier scoren de mannen punten. Zilverberg is fervent aanhanger van de atoomstijl. Ietwat ver doorgevoerd misschien, maar het tekenwerk is van een constante kwaliteit door het hele boek heen.

splinter01

Wat ik erg leuk vond is dat het hele project via Facebook te volgen was en is. Productieprocessen, schetsen en complete pagina’s staan voor iedereen online. Als totaal is Splinter een dapper initiatief met een prima album voor de liefhebber. Een opvolger zou er niet komen maar toch raad ik dat aan. Dit verhaal stopt te abrupt en laat de lezer wat verloren achter, omdat die toch wel graag wil weten waar dit eindigt. Alle reeksen moeten groeien. Dit is een stevige eerste stap.

Tekeningen: Victor Zilverberg
Scenario: Age Morris
Uitgever: Helemaal Hopeloos