Sugar – Leven als een kat bij Serge Baeken

361

sugar-leven-als-een-katDe kat is een geliefd onderwerp voor striptekenaars. Garfield heeft al lang een legendarische status, Simons cat is hard op weg. Daarnaast zijn er talloze mindere helden, die overigens voor liefhebbers van het genre prima voldoen.

We mogen ons dus afvragen wat de toegevoegde waarde van Sugar is. Echte naam: Suske, huisgenoot van tekenaar Serge Baeken. De zoveelste toevoeging aan de bieb van Felis Catus of een uniek boek dat de waarde van aanschaffen waard is.

Bastaard
Het eerste dat positief opvalt is natuurlijk de voorplaat. Een zwart, ondefinieerbaar poezenbeest gluurt ons aan met gemene gele ogen. Met de chique hardcover verleidt Baeken tot verder lezen. Daarna is het even wennen, ondanks de waarschuwende woorden in het voorwoord. Zo’n strakke kadrering zagen we al lang niet meer. Elke bladzijde is opgedeeld in 24 vierkanten, tegen elkaar geplakt, zwart-wit, boordevol actie.

sugar-pagina

Drama’s
Je moet de tijd nemen, dan leer je te waarderen. Het begin is heftig. Een verongelukte kat, een te vroeg geadopteerde kitten die het niet redt. Maar dan wordt de lelijke bastaard Suger liefdevol opgenomen in huize Baeken. Vanuit zijn eigenzinnige en unieke perspectief beleeft de lezer herkenbare situaties van de opgroeiende viervoeter, tot intieme momenten in het leven van zijn baasje. Daarna valt de spanning iets weg en k(r)abbelt het boek naar het Poesscriptum op de laatste twee pagina’s.

Krijgen we een antwoord op onze vraag? Zeker. Volgens de uitgever is het een album voor iedereen. Toch zullen met name kattenliefhebbers het heerlijk vinden om Sugars wereld te ontdekken. Het heerlijk gestileerde tekenwerk ruikt overal naar kat, het verhaal kan dit niet altijd ondervangen, maar met een beetje goede wil schurkt Sugar zich lekker eigenwijs tegen de top aan. Vier sterren. ****

Tekenaar: Serge Baeken
Uitgever: Blloan
80 pagina’s / €16,95 / hardcover