Suske en Wiske – De Royale Ruiter

Suske en Wiske – De Royale Ruiter

285

de-royale-ruiter-cover-smallDe koning van Urbanië wordt een jaartje ouder en moet met pensioen. Kroonprins Kaburdan wordt bedreigd door de Adelaars, een bende die hem wil ontvoeren en een einde wil maken aan zijn koninkrijk.

De geheime dienst schakelt Suske in als dubbelganger van de kroonprins. Maar dan blijkt dat er nog andere spelletjes gespeeld worden en dat Suske in gevaar verkeert. Een grote achtervolging begint, als onderdeel van een schaakspel tussen de Adelaars en onze helden.

Jeugdsentiment
Persoonlijk ben ik al een tijdje uit het S&W wereldje. Dankzij Amoras maakte ik opnieuw kennis, hoewel in een totaal andere setting natuurlijk. En afgelopen week viel nummer 324 ter recensie op mijn bureau. En ach, waarom niet? Met het nodige jeugdsentiment sloeg ik het album open en was allereerst aangenaam verrast door het gemak waarmee ik me weer mee liet sleuren. De sfeer was als toen, evenals het verhaal. Maar dat komt komt misschien ook door de onmiskenbare overeenkomsten met De Speelgoedzaaier (1954).

de-royale-ruiter-binnenwerk

Fijn
Aan de andere kant: ga er maar aan staan, elk jaar vier unieke titels produceren. Natuurlijk, voor een ervaren striplezer is het plot al snel doorzien. Maar ik ken ook mensen die al jaren dagelijks naar GTST kijken. De Royale Ruiter is een uitstekende uitgave van Standaard. Als oudere lezer moet je soms even kuchen (Jerom) en gewoon het moment koesteren dat je terugkreeg met je jeugdvrienden (nog steeds een baas, die Lambik). Jongere stripliefhebbers zullen dit nieuwste Suske en Wiske verhaal simpelweg verslinden. ****

Tekenaar: Luc Morjaeu
Scenario: Peter van Gucht
Uitgever: Standaard Uitgeverij