The Golden Age of DC Comics

The Golden Age of DC Comics

483

DC Comics is al ruim 75 jaar niet weg te denken uit de stripwereld. Ze schonk ons legendarische, onverwoestbare helden. Fantastische verhalen, ontelbare titels. Generatie op generatie genieten we met volle teugen van al het moois. Ter gelegenheid van dit ‘jubileum’ brengt uitgeverij Taschen een historisch overzicht in vijf (!) delen. Het eerste kunnen we nu bewonderen: The Golden Age of DC Comics (DCC).

Baas

Je mag The Golden Age gerust een standaardwerk noemen. Als spin-off van Eisner Award winnaar 75 years of DC Comics zijn de boeken iets minder zwaar, groot en dik. Uitgesmeerd over de hele reeks zijn er wel 1000 foto’s extra toegevoegd. Het samenstellen van deze serie moet een monsterklus zijn geweest, maar is overduidelijk liefdevol uitgevoerd door Paul Levitz. Voor wie zijn deskundigheid in twijfel trekt: hij werkte ruim 35 jaar bij DCC als stripschrijver. Van 2002 tot 2009 was hij de grote baas. Om vervolgens aan zijn lijvige magnum opus te beginnen.

Vierhonderd pagina’s, alleen al dit openingswerk, over het ontstaan van een comicreus. Wat stop je daar allemaal in? Tekeningen natuurlijk. Honderden. Daarnaast covers, binnenwerk, foto’s en verzamelobjecten. Van klein en in de marge, tot paginagrootte kunstwerken. Forse pagina’s trouwens (238×324 mm), dus reserveer alvast flink wat ruimte in je boekenkast.

golden-age-1

Grote namen
En in een historisch overzicht horen natuurlijk interessante weetjes, feiten en goede verhalen. Juist als het over strips gaat. Levitz interviewde grote namen. In dit eerste deel gaat hij voor een goed gesprek op bezoek bij niemand minder dan Joe Kubert. Net op tijd: De tekenaar overleed enkele maanden later. Vervolgens behandelt  Paul Levitz chronologisch en uiterst gedetailleerd de roemruchte geschiedenis van DCC.

Gouden Eeuw
Het boek start bij het prilste begin en vertelt alles wat er toe deed en gebeurde in het tijdvak 1935 tot 1956. Een periode die algemeen wordt omschreven als de gouden eeuw van de strips, omdat ze razend populair waren, met name in het Noord-Amerika rondom de Tweede Wereldoorlog.

Grote helden werden gecreëerd: Superman, Wonderwoman en Batman kennen we natuurlijk allemaal. Maar ook talloze ‘mindere goden’ zagen het levenslicht: The Flash, Green Lantarn en Hawkman.

golden-age-2

Achtergrond
Levitz besteedt veel aandacht aan de mensen achter DC Comics. Wie waren de tekenaars en schrijvers? Om ze letterlijk een gezicht te geven zijn de artikelen rijkelijk voorzien van uniek fotomateriaal, achtergrondinformatie en prille schetsen.

Artwork
De vormgeving van het boek zelf is fenomenaal. Indrukwekkende kleuren, die extra goed uitkomen door de frisse, ruim opgezette indeling. Er wordt veel gebruik gemaakt een pagina vullende tekening enerzijds en zorgvuldig geïllustreerde tekstblokken ernaast. Het, zelfs vluchtig, doorlezen van dit naslagwerk wordt zo een feest, waarmee je ook goede sier kunt maken bij algemeen geïnteresseerd bezoek. Mede daardoor is The Golden Age een schoolvoorbeeld van hoe een salontafelboek ooit bedoeld moet zijn. Bovendien voor een alleszins redelijke prijs… Om je vingers bij af te likken!

Samensteller: Paul Levitz
Uitgever: Taschen Nederland
417 pagina’s / €39,95 / hardcover