Toen David zijn stem verloor

Toen David zijn stem verloor

326

Door Jeroen

Kanker is een wrede, vaak allesverwoestende ziekte. Doodsoorzaak nummer een in ons land. Wie kent niet iemand die een geliefde verloor? We vroegen Judith Vanistendael waarom ze koos voor dit ingrijpende onderwerp.

‘Het is niet autobiografisch. Wel ben ik de laatste jaren van zeer dichtbij geconfronteerd met kanker. Uit die ervaringen heb ik geput.’ En ze is niet over een nacht ijs gegaan. ‘Eerlijk gezegd zat het verhaal al helemaal in mijn hoofd voor ik er aan begon… Maar achteraf zag ik pas in wat mij heeft aangezet tot het maken van dit boek.’

De striptekenaar, die eerder De maagd en de neger tekende, voert het aquarel Toen David zijn stem verloor op. De dokter heeft keelkanker vastgesteld. De aanzet tot een dramatisch toneelstuk over leven en dood in vier bedrijven.

Als eerste is daar Miriam. Geboren uit een eerdere relatie. Ze hoort het verschrikkelijke nieuws vlak nadat ze zelf bevallen is. Daarna kijken we mee met Tamar, de jongste dochter van David. Ze is nog maar acht. Samen met haar vriendje Max wil ze de ziel van haar vader vangen en in leven houden. We zien hoe haar moeder, Paula, het niet verkroppen kan dat ze achtergelaten wordt. David tot slot, besluit het ontroerende stuk zelf in een indrukwekkende finale.

Vanistendael heeft bewust gekozen voor de toegankelijke, typische stijl. ‘Het is een verhaal over onuitgesproken gevoelens, over angst en pijn. Ik wilde dit zo sterk mogelijk doen overkomen.’ De Brusselse legt uit dat de details het doen. ‘Om alle subtiliteiten qua sfeer er in te krijgen koos ik voor kleur, en daarbinnen voor een heel gevoelig medium: aquarel.’ Heel anders dus dan De maagd en de neger. ‘Klopt. Maar ik probeer altijd zo direct mogelijk van inhoud naar tekening te werken. En dan komt er in een boek over vluchtelingen natuurlijk iets anders uit dan in een album over een blanke man die dodelijk ziek is.’

Judith is bijzonder productief. Twee jaar lang beheerste ‘David’ haar agenda. Inmiddels zijn nieuwe projecten ingepland. ‘Momenteel werk ik aan een kinderboek over een krom eiland, en een nieuwe strip,’ somt ze op. ‘Die gaat over een bodyguard in Spaans Baskenland die politici beschermt tegen de ETA. Maar eigenlijk wil hij schrijver zijn. Het is geschreven door iemand die zelf bodyguard is geweest. Het zal De Sprong gaan heten’. Op de plank liggen bovendien nóg twee verhalen. ‘Eentje gaat over drie dames op leeftijd die het leven herontdekken in de grote stad. Een mengeling tussen Woody Allen en Almodovar. De titel wordt De Drie Gratiën. Het andere album vertelt over een waanzinnige, 88-jarige kunstenares die vriendschap sluit met een meisje van zeventien.’

Stilzitten is er dus niet bij. Richt Vanistendael zich met ieder werk op een ander publiek? Wil Judith met Toen David zijn stem verloor iets nalaten aan haar lezers? ‘Nee,’ ontkent ze resoluut. ‘Ik heb geen boodschap in dit boek gelegd. En ik heb zeker geen specifieke doelgroep. Beschouw het als een roman, maar dan in beelden. het is een verhaal. Niet meer en niet minder. Ik heb een verhaal te vertellen en zoek daar de beste vorm voor.’

Aanstaande maandag, 23 januari 2012, wordt Hoe David zijn stem verloor officieel gepresenteerd in de literaire salon van de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA). Ook Peter Pontiac zal aanwezig zijn in verband met de zijn tentoonstelling die te zien is in de OBA.

LET OP: Striptip! geeft in samenwerking met uitgeverij Oog & Blik 3x 2 kaartjes ter waarde van €15,- per stuk, weg voor dit bijzondere evenement! Volg ons op Twitter, retweet ons actiebericht of tweet een nieuwe bericht waarin @striptip en #superherosaturday in voorkomen. De actie sluit zaterdag 21:00 uur!

Auteur: Judith Vanistendael

280 pagina’s / €24,90

Toen David zijn stem verloor morgen al in huis? Bestel hem hier en hij wordt GRATIS thuisbezorgd!