Vandaag is de laatste dag van de rest van je leven

251

Ulli Lust tekende een grafische roman over de tegencultuur van de punkscene in Wenen en Italië. Haar verhaal gaat over twee meisjes die denken dat je niets te verliezen hebt als je op reis gaat zonder iets mee te nemen.

De twee maanden durende odyssee van de 17-jarige mislukte modestudente Ulli en haar nymfomane vriendin Edi zonder geld of papieren, met alleen een slaapzak en één schoon shirt, voert hen van Wenen over de Alpen. Daarna gaat het via Verona, Rome, Napels naar Sicilië.

Tragikomedie
Ze raken elkaar uit het oog en ontmoeten junkies, straatkunstenaars, een verknipte spiritueel en criminelen. Het wordt Ulli snel duidelijk dat de aanspraken die ze maakt op de meest elementaire rechten als vrouw vooral voor zichzelf moet houden. Een tragikomische vertelling wordt geboren. Over de prijs die je betaalt voor vrijheid, over (haar) kansloze strijd tussen de seksen en het kwijtraken van vertrouwen.

Eigenwaarde?
Een drama om van te smullen natuurlijk, totdat je beseft dat dit een autobiografisch verhaal is. Dan ga je je toch afvragen waarom een jonge vrouw geen eieren voor haar geld kiest als ze berooid wordt verkracht, nadat ze zichzelf al meerdere malen aanbood in ruil voor wat eten (what’s in a name?). Een meisje uit een veilig nest notabene. Een jonge vrouw zonder eigenwaarde? Enfin. Ik klink als een oude man die zich niet kan verplaatsen in een andere generatie.

IJzersterk
Of, laat ik me teveel meeslepen door een ijzersterk getekend én vertaald stripwerk, dat de zeldzame gave heeft emoties los te maken bij de lezer? Pas ergens achterin het boek wist ik me los te maken door vermoeidheidsverschijnselen tijdens de reis die een piccolo te lang duurde. Aan de andere kant kun je ‘Vandaag’ best  eens wegleggen voor een korte pitstop natuurlijk.*****

Tekenaar: Ulli Lust
Scenario: Joost Pollmann
Uitgever: Scratch Books