Ze heten allemaal Mohammed

Ze heten allemaal Mohammed

205

In Ze heten allemaal Mohammed wordt het indringende verhaal verteld van de Noord-Afrikaanse arbeiders die in Frankrijk te werk werden gesteld. Zoals zo vaak zit het aangrijpende van dit relaas in de details. De volle appartementen, de verwijdering van familie en het isolement waarin men moet overleven. Problemen die ook nu actueel zijn rond de immigratie van Oost-Europeanen die in het westen van het continent komen werken.

Getuigenis
Hoeveel reden er ook voor zou kunnen zijn, toch is Ze heten allemaal Mohammed geen somber verhaal. Het is een getuigenis van de flexibiliteit en kracht van de menselijke wil. Het grote verlangen van ouders om hun kinderen een beter leven te geven dan zij hebben gehad, brengt onverwachte energie teweeg.

Reden om somber te worden is de manier waarop het nieuwe ‘thuisland’ omgaat met vreemdelingen. Dat wordt concreet als in het derde deel van het boek (na de vaders en de moeders) de kinderen aan het woord komen. Zij voelen zich geen Franse burgers. Niet omdat de binding met hun Noord-Afrikaanse roots zo groot is, maar om de simpele reden dat ze geen Fransoos kunnen zijn.

Toekomst
Daarom staat, na het lezen van dit boek, de vraag levensgroot overeind: Op welke manier kunnen immigranten in onze tijd en in ons land zich in onze maatschappij vestigen? Men hoeft er het nieuws maar voor te volgen om de actualiteit van deze vraag te ontdekken.
Bij oppervlakkige lezing lijken de tekeningen het gewicht van het verhaal niet te kunnen dragen. Maar gaandeweg het boek blijkt hoe krachtig deze simpele tekeningen zijn. Elk personage, van baas tot en met werknemer, is op dezelfde manier vorm gegeven. Daarnaast zorgen de tekeningen ervoor dat de kracht van het verhaal op zichzelf staat en niet versterkt wordt door het beeld. Een goede balans.

Auteur: Jérôme Ruillier
288 pagina’s / €29,90