Dick de meester over Kees de jongen

Dick de meester over Kees de jongen

247
DELEN

Kees de Jongen is een van de weinige eversellers van de Nederlandse literatuur. Het speelt zich af aan het einde van de 19e eeuw en verhaalt over de Amsterdamse Kees Bakels. Zijn gezin, het leven met zijn vrienden op straat, school en de eerste liefde. Een gewone jongen met veel fantasie en een bijzonder positief zelfbeeld die ingehaald wordt door de praktijk… heel herkenbaar voor ons allemaal eigenlijk.
Enkele jaren geleden werd het boek van Theo Thijssen al verfilmd en nu heeft Dick Matena het onder handen genomen. Een zeldzaam mooi resultaat. Deze omvangrijke beeldroman lees je niet even in een avondje uit. Bijna 500 pagina’s, letterlijk twee boeken in een kaft. Een standaardwerk in het genre.

Dick Matena
Matena is hard op weg naar een legendarische status. Hij schonk de wereld zijn visie op het begrip ‘graphic novel’: een beeldroman avant la lettre. De tekst van het originele boek wordt letterlijk overgenomen en compleet geïllustreerd. Zijn meesterwerk, zijn magnum opus zag onlangs het levenslicht. Kees de Jongen was een zware bevalling. Maar (om nog maar eens een cliché op internet te slingeren) is een wolk van een baby. Met alle potentie een superster te worden. Een interview met de trotse vader.

 

Allereerst: van harte met Kees. Mijn complimenten, hij is prachtig! Het is een omvangrijk boek geworden. Bovendien is de tekst integraal overgenomen. Plan je dit allemaal zelf in?
‘Literatuur – of superieure lectuur – integraal tot strip / beeldroman verwerken heb ik ooit helemaal zelf bedacht en uitgevonden, jaja! Die vorm van bewerking is voor mij het enige recht van bestaan van zo’n bewerking. Met sommige teksten knoei je niet.’

 

Weet je vooraf exact het aantal pagina’s? Of is het boek gaandeweg gegroeid tot wat het nu is?
‘Ik weet niet altijd exact hoeveel pagina’s ik voor zo’n bewerking nodig heb. Kees de Jongen had ik geschat op ongeveer 350, maar uiteindelijk werden het 485 pagina’s. Daar zat ik dus behoorlijk naast. Dat merkte ik zo rond pagina 250… dan ga je een en ander herzien en, inderdaad, dan groeit het tot wat het nu is: een redelijk dikke pil’.

 

Waarom koos je voor juist deze titel?
De Avonden en Kees de Jongen zijn lievelingsboeken uit mijn jeugd. Een periode waarin sommige culturele indrukken die je krijgt, zeer hevig zijn. Soms zelfs zo ingrijpend dat je ze mede vormen tot wat en wie je uiteindelijk wordt. Kees en De Avonden hadden dat effect op me. Tom Poes en Bommel eveneens, Erik de Noorman had het, James Dean en Marlon Brando ook, evenals Elvis Presley en Brigitte Bardot. Later komt over dit illustere gezelschap de sluier van de nostalgie, die alles nóg mooier maakt. Die glans, die extra geur, dat verlangen naar de tijd die ooit was, de zoete pijn die daar bijhoort, dat alles heb ik nodig om een zó arbeidsintensieve, moeilijke, mentaal en fysiek alles eisende klus als Kees, maar ook De Avonden, aan te kunnen. Met hedendaagse boeken, hoe prachtig ook soms, lukt me dat niet’.

 

Welke materialen en techniek heb je toegepast?
‘Gewoon: potlood, inkt en papier. Puur zwart-wit deze keer, een grafische novelle om eens eigentijds te klinken. Waarom die keus? Geen idee. Dat is ‘n gevoel, intuïtief. Dat kan goed uitpakken of verkeerd. Het oordeel is aan de kijker / lezer’.

 

Hoelang ben je bezig geweest met dit project?
‘Alles erop en eraan zo’n dikke drie jaar’.

 

Zelf nog geoefend op de zwembadpas?
‘Ach, die zwembadpas…
Daar heb je weer zoiets. Er staan veel prachtiger fragmenten in Kees de Jongen. Waarom die pas, waar niks mysterieus aan is – gewoon, schaatsen op het droge – zó iconisch wordt, dat hij synoniem geworden is aan het boek, dát is pas een mysterie! Zou de schrijver nog leven, geloof me, dan zou al die opwinding over dit, eigenlijk marginale, detail van zijn boek, ook hém hogelijk verbaasd hebben’.

 

Staat er al nieuw werk in de steigers?
Niet echt. Momenteel maak ik illustraties bij een kinderboekje van mijn vrouw dat in september moet uitkomen, De Poezenboot geheten. Het gaat over twee Amsterdamse kindertjes, Sammie en Nele. Het zeer verlate derde deel van Kort Amerikaans is in lijn af, moet dat nog in kleur zetten, zodat het in oktober gepubliceerd kan worden en heb in principe afgesproken om Tanchelijn, een toneelstuk van Harry Mulisch uit 1959 te bewerken tot beeldverhaal.

 

Auteur: Theo Thijssen
Tekenaar: Dick Matena
Uitgever: Athenaeum – Polak en Van Gennep
493 pagina’s / €32,50

 

Kees de Jongen morgen al in huis? Bestel hem hier en hij wordt GRATIS thuisbezorgd!