Shakespeare, Batman, Mickey Mouse en Frankenstein. Wie kent ze niet? Kolk neemt deze en nog een aantal verhalen onder de loep. Is dit het origineel of is het gewoon ordinair jatwerk? Is Wat vooraf ging een tussendoortje of een cultureel veelgangendiner?
Door Bastiaan van Esch
Eerst maar even iets vertellen over de afwerking van het boek. Een stevige, knalrode softcover met een paar herkenbare figuren op de voorkant. Verder weinig poespas, dus de kracht zal toch echt aan de binnenkant moeten zitten.
Bart van Loo
De verrassing zat voor mij al meteen op pagina 3. Vertelkunstenaar Bart van Loo heeft op geheel eigenwijze het voorwoord verzorgd. Je hoort de beste man zijn bewondering van de daken schreeuwen. En toch is het nergens over de top. Van Loo weet op magistrale wijze te spelen met woorden en historische feiten. Iedere tekenaar/auteur zou een voorwoord van de auteur van onder andere De Bourgondiërs en Stoute schoenen wensen. Hanco Kolk verdient het.
Wanneer begon het nou?
Vele verhalen zijn geïnspireerd op historische gebeurtenissen of het zijn gewoon slechte kopieën in een modern jasje. Kolk heeft zijn huiswerk goed gedaan, want hij weet tot in de puntjes te vertellen waar het origineel het levenslicht zag. En dan kan je twee kanten op. Of het wordt gortdroge kost, of het wordt verrassend origineel gebracht. Het is het laatste. Je blijft lezen en lezen, maar vooral kijken. Kijken naar het pakket ronduit aanstekelijke tekeningen. Je wordt geen moment teleurgesteld.
Perfecte lijnvoering
Wij van Striptip zijn al vaker lovend geweest over het werk van Hanco Kolk. Maar ik schreef al over een ’tussendoortje’ of een cultureel veel gangen diner. Het is heel simpel. Kolk heeft wederom vakwerk geleverd. Hij hanteert zo’n perfecte lijnvoering. Er zit een enorme snelheid in de tekeningen en met een paar strepen staat er een krachtig beeld op papier. En dat in combinatie met een sterke en frisse inkleuring (i.s.m. Marloes Dekkers) en een inhoudelijk goede verteltechniek is dit opnieuw een parel voor de Nederlandse strip.
Euvre
Hanco Kolk tekent voor het Algemeen Dagblad dagelijks de prent S1NGLE, maar hij is vooral bekend van Gilles de Geus (1983), Meccano (1992) en Van Istanboel naar Bagdad (2010). In 1996 won hij de Stripschapprijs voor zijn gehele oeuvre. In 2009 werd de P. Hans Frankfurtherprijs aan hem toegekend. Dat hij onlangs in het item over ‘The Lord of the Flies’ van Aimée de Jongh werd getypeerd als stripdeskundige is enerzijds juist, maar anderzijds doet hem dat enorm tekort.
Wat vooraf ging
Scenario en tekeningen: Hanco Kolk
Inkleuring: Hanco Kolk en Marloes Dekkers
Uitgeverij: Oogachtend
144 pagina’s / softcover / €32,00