Bijna 300 pagina’s artistiek vernuft van de bovenste plank. Het onnavolgbare, gewichtige scenario vormt de basis voor het grafische meesterwerk van Brecht Evens’ eerste deel van De Bondgenoten.
Door Bastiaan van Esch
Evens laat zien waar hij allemaal toe in staat is. Alle registers lijkt hij open te trekken om zijn verhaal zo beeldend mogelijk voor het voetlicht te brengen. Het boek opent nota bene met een beschrijving waar Evens tussen 2019 en 2023 allemaal gebruik van gemaakt heeft. Heeft u even tijd voor een kleine opsomming? Nee, lees dat zelf maar even door. Het respect stijgt dan meteen een paar punten.
Voor mijn vader, volledig aanwezig
Het verhaal wordt verteld vanuit Arthur, een basisschoolkind dat onlangs zijn moeder heeft verloren. Zijn vader zit volop in zijn rouwproces en bevindt zich op een volslagen ander level dan zijn zoon. Hoe Arthur met het verlies om moet gaan blijft een raadsel.Tekeningen als sleutel tot contact
Als de jongen op allerlei manieren met zijn verwekker in contact probeert te komen, lukt het hem uiteindelijk door middel van het maken van vele tekeningen. De man in rouw is geraakt door Arthurs inzicht. Zo ziet hij in een van de creaties een groep bootvluchtelingen op zee. Arthur zegt dat hij gewoon een boot met Vikingen heeft getekend, maar dit is aan dovemans oren gericht. Wat mij direct opvalt is dat het gezicht van Arthurs vader het hele boek ongevuld is.
Metselwerk
Je merkt aan alles dat er op z’n minst iets niet helemaal lekker loopt in het huishouden. Zo gebruiken ze geen elektrische apparaten en de tuin wordt binnen de kortste keren omheind door een hoge muur. De ramen worden dichtgemetseld. De boze buitenwereld, het absolute gevaar, moet geweerd worden. Hun fort is de enige plek waar het tweetal zich veilig waant. Resultaat: beiden zijn volledig losgeslagen van de realiteit. De vraag is wat de kleine jongen eraan kan doen.Bestuurders
Het is wachten op De Bondgenoten, want de bestuurders vormen blijkbaar het echte gevaar en willen de macht overnemen. Ondertussen probeert de vader geheime boodschappen te ontcijferen via de radio van de buurvrouw. En als Arthur er op een avond alleen voor staat, besluit hij in actie te komen. Hij heeft waarschijnlijk geen andere keuze.
Psychose
Alles duidt op een psychose bij Arthurs vader. Het grote slachtoffer in het hele verhaal is zijn zoon, want in alles is hij loyaal aan zijn vader. De jongen is een outsider en dat komt door de indoctrinatie van zijn pa. De buitenwereld, die het beste met hem voor heeft, wordt op afstand gehouden en het wantrouwen druipt ervan af. Of dit alles duidt op het psychische verleden van Brecht Evens? Het zou zomaar kunnen.
Grafisch vernuft
De indrukwekkende paginagrote abstracte kunstwerken worden afgewisseld met dialogen die voorzien zijn van kleine illustraties. Zo gaat het bijna 300 pagina’s door. Het is echt een genot om te zien hoeveel arbeid er in de uitvoering gestoken is. Qua verhaallijn blijf ik enigszins verward achter, maar grafisch gezien heeft Evens een onuitwisbare indruk achtergelaten op mij. Als opmerking voor deel 2 wil ik het vele Vlaamse taalgebruik aanstippen. Dit mag wel een tikkeltje minder. Een eindredactie op dit punt zou niet misstaan.
De illustrator
Brecht Evens (Hasselt, 1986) is een Belgische stripauteur en illustrator en woonachtig in Parijs. Zijn werk is vertaald en bekroond in onder andere het Frans, Engels, Duits, Spaans, Deens, Noors, Italiaans, Russisch, Koreaans, Pools, Portugees en Sloveens. Naast zijn werk als illustrator werkt hij ook in opdracht van de pers, mode en kunstgalerieën en hij breidt zijn tekenwerk ook uit naar animatiefilms.
De Bondgenoten 1.
Scenario en tekeningen: Brecht Evens
Uitgeverij: Oogachtend
290 pagina’s / hardcover / € 39,99