Met ‘De Spiegel van ons Verdriet’ sluit Christian De Metter een indrukwekkende trilogie af. De delen volgen elkaar op in de tijd. Het laatste verhaal speelt zich af in het voorjaar van 1940, wanneer Frankrijk wankelt onder de dreiging van de Duitse inval en langzaam uiteenvalt in chaos en onzekerheid.
Het verhaal opent onheilspellend. Louise Belmont, een jonge lerares, vlucht volledig naakt een hotel uit, nadat ze getuige is geweest van een zelfmoord. Deze gebeurtenis is het startpunt van een zoektocht naar familiegeheimen, verloren identiteit en morele twijfel. Louise ontdekt dat de overleden man een link had met haar moeder en dat ze mogelijk een onbekende halfbroer heeft.
Raoul
Tegelijkertijd brokkelt het Franse leger af bij de Maginotlinie. Soldaat Raoul Landrade probeert te overleven tussen de puinhopen, niet met kogels, maar met slimme trucs en smokkelwaar. Aan zijn zijde staat luitenant Gabriel, plichtsgetrouw, een tikje onnozel, iemand die nog gelooft dat regels iets betekenen. Hun terugreis naar het binnenland leidt hen door een land vol wanorde, paniek en moreel verval.
Nog meer verhaallijnen
En dan zijn er nog Fernand, de cipier met een zieke vrouw, en Désiré, de kameleon. Een oplichter? Misschien, maar bovenal een overlever. Hij verschijnt telkens in een andere gedaante en is alweer verdwenen voor je grip op hem krijgt. Een man zonder vaste grond, maar met flair.
Langzaam, maar zeker
De verhaallijnen lijken lang los van elkaar te bewegen. Je blijft wachten op wanneer de paden elkaar gaan kruisen. De spanning zit in het uitstel. In het langzame naderen. Uiteindelijk vallen de puzzelstukken op hun plaats. Net op het moment dat de oorlog zijn greep sluit. Iets te toevallig misschien, maar in oorlogstijd kunnen dingen raar lopen.
In de schaduw van de strijd
Net als in de eerdere delen ‘Tot ziens, daarboven‘ en ‘De kleuren van de brand‘ kiest de schrijver van de romans, Pierre Lemaitre, opnieuw niet voor het front als decor, maar richt hij zich op het alledaagse, waar gewone mensen proberen overeind te blijven in een wereld zonder regels.
Samenspel van verhaallijnen
Niet met één verhaallijn, maar een koorvertelling van vele personages. Dit kan in het begin wat verwarrend zijn, maar uiteindelijk is het wel een passende vertaling van de versnipperde en onzekere tijd, waarin het verhaal zich afspeelt. Niet alle verhaallijnen zijn even sterk. Vooral die van van Raoul en Louise blijven hangen en maken je nieuwsgierig wat komen gaat.
Beelden met gewicht
De tekeningen van Christian De Metter tillen het verhaal omhoog. Geen overdaad, geen bombast. Hij tekent met sfeer. Zijn gezichten spreken boekdelen. Met subtiele trekken of een neergeslagen blik kan hij gevoelens blootleggen zonder dat er een woord voor nodig zijn.
Decor
De manier waarop hij de omgeving weergeeft, van verlaten Parijse straten tot beklemmende hotelkamers of chaotische perrons, doet denken aan een film. Elke setting is geladen met spanning, verwachting of melancholie.
Donkere tonen
Het kleurgebruik is doordacht. Somber, maar niet eentonig. Het overwegend gebruik van de tinten bruin, grijs en blauw creëert een grimmige sfeer, waarin het licht spaarzaam en juist daardoor krachtig wordt ingezet. Vooral in nachtelijke taferelen is dit goed te zien, waarin De Metter speelt met schaduwen en reflecties.
Emotie in kleur
De inkleuring van de personages zelf is bijzonder subtiel. Ze geven niet alleen een realistisch beeld van de persoon, maar benadrukken ook hun gevoelens en innerlijke conflict.
Een passend einde
Waar veel oorlogsverhalen eindigen met heroïek of tragedie, kiest ‘De spiegel van ons verdriet’ voor nuance. Hier geen grote gebaren, geen afrekeningen, maar mensen die worstelen om te begrijpen wat hen overkomt. Mensen die fouten maken, die blijven hopen, en ondanks alles doorgaan.
Conclusie
Christian De Metter levert met deze graphic novel, naar de roman van Pierre Lemaitre, een afsluiter die niet uitpakt met spektakel. Hij vertelt geen oorlogsverhaal, maar een sober, indringend verhaal over gewone mensen dat zich toevallig tijdens een oorlog afspeelt. Dat maakt het des te krachtiger. Geen grote woorden, geen opgeklopte dramatiek, de alledaagsheid in een wereld zonder houvast.
De Spiegel van ons Verdriet
Naar de roman van Pierre Lemaitre
Scenario, tekeningen en inkleuring: Christian De Metter
Uitgeverij: Scratch Books
184 pagina’s / hardcover / € 29,95